راهنمای تشخیص نیاز به ارتودنسی برای کودکان و بزرگسالان

راهنمای تشخیص نیاز به ارتودنسی برای کودکان و بزرگسالان

ارتودنسی

به دنبال نشانه‌های نیاز به ارتودنسی می‌گردید؟ در جای درستی قرار دارید! در این راهنمای مختصر، تمام توصیه‌های متخصصان را گردآوری کرده‌ایم تا به شما در تشخیص نیاز به ارتودنسی کمک کنیم.

ممکن است مشتاقانه به دنبال انجام براکت باشید، اما این ابزار برای اصلاح موقعیت دندان‌ها ضروری است. این فرآیند می‌تواند بر گفتار و توانایی جویدن شما تأثیر مثبت بگذارد. به طور کلی، بهتر است زودتر متوجه نیاز به براکت شوید.

ازدحام دندان‌ها می‌تواند به سلامت دهان شما آسیب برساند. این امر باعث می‌شود مسواک زدن دندان‌های خاص دشوارتر شود که به مرور زمان منجر به پوسیدگی و ایجاد حفره می‌شود. در حالی که استفاده از براکت برای ماه‌ها ممکن است آزاردهنده باشد، اما در نهایت دندان‌های خود را حفظ کرده و لبخندتان را زیباتر می‌کنید.

علاوه بر این، براکت می‌تواند گفتار را بهبود بخشد، مشکلات غذا خوردن را کاهش دهد و از گاز گرفتن زبان جلوگیری کند. در ادامه، نکاتی در مورد ارتودنسی آورده شده است.

علائمی که نشان می دهد ممکن است به براکت نیاز داشته باشید

داشتن براکت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شاید دندان های جلویی شما به اندازه کافی به هم نزدیک نیستند یا ممکن است به دلیل تجمع دندان ها در کنار هم در معرض پوسیدگی قرار داشته باشید. صرف نظر از دلیل، دانستن علائم نیاز به براکت اهمیت دارد.

بزرگسالان در صورت داشتن علائم زیر ممکن است به براکت نیاز داشته باشند:

  • دندان های شلوغ یا کج
  • مشکل در نخ دندان کشیدن بین دندان ها
  • عدم روی هم قرار گرفتن مناسب دندان ها در حالت استراحت فک
  • مشکل در تلفظ برخی صداها
  • صدای کلیک در فک
  • احساس خستگی فک بعد از غذا خوردن
  • عادت به گاز گرفتن زبان یا ساییده شدن زبان روی دندان
  • سقف باریک دهان

تشخیص نهایی نیاز به براکت بر عهده دندانپزشک متخصص است. در صورت مشاهده علائم ذکر شده، برای مشاوره و معاینه دقیق با دندانپزشک خود صحبت کنید.

دندانپزشک با استفاده از عکس رادیولوژی می‌تواند وضعیت دندان‌های شما را به طور کامل بررسی کند. برخی از دندانپزشکان مشاوره رایگان در این زمینه ارائه می‌دهند. پس در صورت تردید در مورد نیاز به براکت، از این فرصت استفاده کنید.

خبر خوب برای بزرگسالان! امروزه گزینه‌های درمانی زیادی برای صاف کردن دندان‌ها بدون جلب توجه دیگران وجود دارد. آلاینرهای شفاف یکی از پیشرفت‌های اخیر در حوزه ارتودنسی هستند.

در مورد اینکه چه مدت باید از براکت استفاده کنید و زمان برداشتن براکت ها چه اتفاقی می افتد بیشتر بخوانید.

علائم نیاز به براکت در کودکان

ارتودنسی کودکان

تشخیص نهایی نیاز به براکت در کودکان بر عهده متخصص ارتودنسی است. با تعیین وقت ملاقات برای فرزندتان می‌توانید از وضعیت دندان‌های او مطمئن شوید. دندانپزشک شما می‌تواند یک متخصص ارتودنسی مورد اعتماد را به شما معرفی کند.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در فرزندتان، با دندانپزشک مشورت کنید:

  • تنفس از طریق دهان
  • صدای تق‌تق یا سایر صداهای غیرطبیعی فک
  • عادت به گاز گرفتن زبان یا گونه
  • دندان‌های کج یا اوربایت (روی هم قرار گرفتن بیش از حد دندان‌های فک بالا روی فک پایین)
  • نیفتادن دندان شیری و همزمان درآوردن دندان دائمی
  • مکیدن انگشت شست یا استفاده از پستانک بعد از دو سالگی
  • شلوغی دندان‌ها
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان یا سوء تغذیه

تشخیص زودهنگام نیاز به براکت در کودکان فواید بسیاری دارد. در این مقاله به برخی از مهم‌ترین مزایای مراجعه زودهنگام کودکان به متخصص ارتودنسی اشاره می‌کنیم.

تشخیص زودهنگام، درمان زودهنگام: بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که کودکان را قبل از رشد کامل فک، نزد متخصص ارتودنسی ببرید. بدین ترتیب، متخصص می‌تواند در صورت نیاز، ضرورت استفاده از براکت را در سنین پایین تشخیص دهد.

پوشش بیمه‌ای: بسیاری از شرکت‌های بیمه، هزینه براکت کودکان را در صورت ضرورت پزشکی تحت پوشش قرار می‌دهند.

سلامت و کیفیت زندگی بهتر: وجود مشکلات گفتاری، جویدن یا بلعیدن در کودکان، اغلب نشانه‌هایی از نامرتب بودن دندان‌ها است. هرچه زودتر این مشکلات را برطرف کنید، شرایط بهتری برای کودک رقم می‌خورد. زیرا به احتمال زیاد، این مشکلات با گذشت زمان وخیم‌تر خواهند شد. اصلاح وضعیت دندان‌ها نه تنها باعث زیبایی ظاهری می‌شود، بلکه کیفیت زندگی کودک را نیز بهبود می‌بخشد.

بهداشت دهان و دندان بهتر: از آنجایی که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با براکت بسیار اهمیت دارد، به طور کلی کودکان را به داشتن بهداشت دهان و دندان بهتر سوق می‌دهد.

مشکلات قابل اصلاح با ارتودنسی

  • فاصله غیرطبیعی یا شکاف بین دندان‌ها
  • جلو بودن دندان‌های فک بالا
  • روی هم قرار گرفتن دندان‌ها
  • آندربایت (قرار گرفتن فک پایین جلوتر از فک بالا) یا اوربایت (روی هم قرار گرفتن بیش از حد دندان‌های فک بالا روی دندان‌های پایین)
  • نامرتب بودن فک

با یک متخصص ارتودنسی نزدیک به محل سکونت خود برای مشاوره در مورد دندان‌های فرزندتان وقت ملاقات تنظیم کنید. هر چه زودتر به این موضوع رسیدگی کنید، برای کودک شما بهتر است.

سن مناسب برای براکت گذاشتن کودکان

کودکان در سنین پایین به دلیل انعطاف‌پذیری بیشتر فک و دندان، نتایج بهتری از درمان ارتودنسی می‌گیرند. سن مناسب برای براکت کودکان عموماً بین ۸ تا ۱۴ سالگی و پس از افتادن کامل دندان‌های شیری است. با این حال، بزرگسالان نیز می‌توانند تحت درمان‌های موفق ارتودنسی قرار بگیرند.

نتیجه‌گیری

در برخی موارد، نیاز به براکت کاملاً مشهود است، به عنوان مثال زمانی که دندان‌ها به شدت کج یا روی هم قرار گرفته باشند. اما گاهی اوقات، تشخیص الزام به درمان ارتودنسی به سادگی قابل تشخیص نیست.

در صورت تردید، با متخصص ارتودنسی صحبت کنید. امروزه، درمان ارتودنسی بزرگسالان به دلایل زیبایی بسیار رایج است، بنابراین بدون هیچ نگرانی با متخصص مشورت نمایید. متخصص ارتودنسی می‌تواند با استفاده از براکت، به تدریج روند بهبود وضعیت فک و تراز دندان‌های شما را طی مراحل تنظیم براکت تسهیل بخشد.

به طور کلی، درمان ارتودنسی برای داشتن لبخندی زیبا و حفظ سلامت دهان و دندان بسیار مفید است. پس در صورت نیاز، از انجام آن کوتاهی نکنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا