دندان عقل

راهنمای دندان عقل: آیا نیاز به برداشتن دندان عقل دارید؟

دندان عقل

برای بسیاری از ما دندان عقل یک راز باقی مانده است. شاید به این دلیل است که آنها سال ها پنهان می مانند، به طور غیرقابل پیش بینی ظاهر می شوند، و اغلب قبل از اینکه ما فرصت استفاده از آنها را داشته باشیم، خارج می شوند؟ در این مقاله به تمام سوالات شما در مورد دندان عقل و جراحی آن از جمله موارد زیر پاسخ خواهیم داد:

·       دندان عقل چیست و چه زمانی در می آیند؟

·       چرا دندان عقل را خارج می کنیم؟

·       هزینه کشیدن دندان عقل چقدر است؟

·       چگونه می توان تشخیص داد که دندان عقل نهفته یا عفونی شده است؟

این مقاله مروری است بر موضوع دندان آسیاب سوم و جراحی کشیدن دندان عقل. ما مقاله‌های جداگانه‌ای در مورد درد و بهبودی داریم، اما در حال حاضر، به این می‌پردازیم که چه چیزی طبیعی است و چه چیزی طبیعی نیست، و چه زمانی باید دندان عقل شما برداشته شود. سپس به نحوه عملکرد روش کشیدن، هزینه آن خواهیم پرداخت.

دندان عقل چیست و کجاست؟

دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان ظاهر می شود و رشد می کند. آنها همچنین به عنوان “آسیاب سوم” در دنیای پزشکی شناخته می شوند زیرا آنها سومین دسته از دندان های آسیاب هستند که ظاهر می شوند یا “رویش می کنند”. دندان‌های عقل در پشت دندان‌های آسیاب دوم شما قرار دارند، آنها در طی مسیر رویش خود به آرامی لثه‌ها را فشار می‌دهند. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، در نهایت ردیف دندان هایی را که از قبل دارید گسترش می دهند. با این حال، اغلب اینطور نیست.

با توجه به عوارض احتمالی مرتبط با دندان عقل، بسیاری از افراد ترجیح می دهند قبل از تبدیل شدن به یک مشکل، آنها را خارج کنند. جامعه پزشکی در مورد برداشتن پیشگیرانه دندان عقل توافق کاملی ندارد، اما این یک عمل نسبتاً جا افتاده است. دندانپزشکان موافق هستند که در صورت بروز هر گونه عارضه ای، برداشتن دندان عقل بهترین اقدام است.

چند دندان عقل دارید؟

اکثر افراد دارای چهار دندان عقل هستند یکی در سمت چپ و راست هر دو فک بالا و پایین. با این حال ممکن است برای برخی افراد کمتر از این یا اصلاً وجود نداشته باشد. در برخی موارد نادر، فرد ممکن است تا شش یا حتی هشت دندان عقل اضافی داشته باشد. 

دندان عقل شما چه زمانی در می آید؟

آنها معمولا دیرتر از بقیه دندان های ما ظاهر می شوند. در حالی که دندان های آسیاب دوم شما در حدود 12 سالگی می آیند، میانگین سنی که دندان عقل در می آید 17 تا 25 سال است.

ممکن است که این دندان ها برای چندین دهه پنهان بمانند و فقط در دهه 30 یا 40 زندگی فرد رویش دهند. به همین ترتیب، آنها ممکن است هیچ وقت باعث ایجاد مشکلی نشوند که نیاز به کشیدن داشته باشد.

همچنین لازم به ذکر است که دندان های آسیاب سوم لزوماً با سرعت یکسانی وارد نمی شوند. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد که دو دندان عقل کاملاً رویش یافته از پایین دهان شما در آیند، در حالی که دندان بالایی هنوز در حال رویش است. 

اگر دندان عقل نداشته باشم مشکلی به وجود می آید؟

خیر، و این نشانه ی کمبود عقل هم نیست! در واقع، شما حتی می توانید آن را مدرکی در نظر بگیرید که نشان می دهد شما نسبت به کسی که آنها را دارد تکامل یافته تر هستید. افرادی که بدون دندان عقل متولد می شوند هنوز هم می توانند کاملاً خوب غذا بخورند، اما خطر عوارضی که بقیه ما از آن رنج می بریم را ندارند.

دندانپزشک شما می‌تواند برای بررسی اولین نشانه‌های رویش دندان عقل عکس‌برداری اشعه ایکس انجام دهد، اما خیلی هیجان زده نشوید. حتی اگر دندان‌های آسیاب سوم را نبینند، ممکن است هنوز ظاهر نشده باشند. و اگر واقعاً ندارید، «تکامل‌تر» بودن به شما اجازه نمی‌دهد زیر آب نفس بکشید یا ذهن کسی را بخوانید.

آیا دندان عقل درد دارند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که دندان آسیاب سوم شما ممکن است باعث درد شما شود. در این مقاله ما اطلاعات کلی در مورد دندان عقل و روش برداشتن آن را ارائه می دهیم، اما در صورت تمایل به صفحه ما در مورد درد دندان عقل و همه چیزهایی که باید در مورد آن بدانید”، مراجعه کنید:

·       علل درد دندان عقل قبل و بعد از درآوردن

·       درد چقدر باید طول بکشد

·       داروهای رایج برای تسکین

·       درمان های خانگی برای درد

·       اینکه آیا درد شما دلیلی برای نگرانی است یا خیر

درد خفیف به طور کلی خطرناک تلقی نمی شود و زمانی که دندان آسیاب سوم شما در می آید یا چند روز پس از برداشتن آن شایع است. اگر شدت درد شما در حال افزایش است، تب نیز دارید یا در حرکت فک خود مشکل دارید، احتمالا باید با دندانپزشک تماس بگیرید.

چرا دندان عقل باید برداشته شود؟

برداشتن دندان عقل یک روش استاندارد در ایالات متحده است، اما به نظر می رسد که همیشه لازم نیست. تحقیقات روزافزونی برای نشان دادن این موضوع وجود دارد که کشیدن دندان عقل در واقع، ممکن است بیمار را به طور غیر ضروری در معرض خطر عوارض قرار دهد.

برخی افراد به طور طبیعی فضای کافی در فک و دهان خود دارند تا دندان های اضافی را در خود جای دهند. آنها می توانند در جای خود باقی بمانند و در طول عمر بیمار به طور طبیعی عمل کنند. اما اگر دندان عقل را نکشید چه اتفاقی می افتد؟ برای همه یکسان نیست. دلیل اینکه این دندان‌ها اغلب برداشته می‌شوند، عوارضی است که می‌توانند ایجاد کنند.

مشکلات رایج عبارتند از:

·       درد در حین رشد

·       تاثیرگذاری

·       پوسیدگی دندان

·       عفونت

·       آبسه

این لیست شامل مشکلات مربوط به جراحی نمی شود، بلکه مشکلاتی را که به طور طبیعی به دلیل درآمدن دندان عقل شما ایجاد می شود، شامل می شود. می توانید در مورد سایر عوارض در مقالات ما در مورد بازیابی کشیدن دندان عقل یا درد دندان عقل بخوانید.

چرا باید دندان عقل خود را خارج کنم؟

دندان عقل

آسیاب سوم شما معمولاً آخرین دندانی است که در دهان شما رویش می کند. اگر لثه های سالمی دارید و به درستی در یک راستا قرار گرفته اند، اغلب نیازی به برداشتن آنها نیست. با این حال، این چیزی نیست که برای اکثر مردم اتفاق می افتد.

برداشتن دندان آسیاب سوم در موارد زیر ضروری است:

·       آنها به صورت جانبی رشد می کنند، که می تواند به دندان های کناری فشار وارد کند و آنها را جابجا کند

·       فقط تا حدی ظاهر می شود که می تواند باعث باکتری و عفونت شود

·       به هیچ وجه ظاهر نشده و زیر لثه جا می گیرد

برداشتن دندان عقل می تواند به حل همه این مشکلات کمک کند، به خصوص زمانی که این عمل بلافاصله پس از نشان دادن علائم رویش دندان های عقل انجام شود.

دندان عقل نهفته چیست؟

نهفتگی دندان عقل زمانی اتفاق می‌افتد که معمولاً به دلیل کمبود فضا، دندان عقل نمی‌تواند در موقعیت مناسب خود حرکت کند و در نهایت به صورت مورب قرار می گیرد که به دندان بعدی فشار می آورد و اگر به اندازه کافی باقی بماند، ممکن است باعث تغییر موقعیت دندان های دیگر شود.

دندان‌های عقل کاملا نهفته کاملاً توسط بافت لثه پوشیده شده‌اند، در حالی که دندان‌های نیمه رویش‌شده از لثه عبور می‌کنند اما قادر به بیرون آمدن کامل نیستند. رویش جزئی به احتمال زیاد منجر به عفونت، بیماری لثه یا پوسیدگی می شود زیرا دهانه ای وجود دارد که باکتری ها می توانند به دندان دسترسی پیدا کنند.

علائم دندان نهفته عبارتند از:

·       درد در پشت دهان

·       درد یا سفتی فک

·       درد یا تورم لثه

·       درد یا حساسیت در اطراف یک دندان نیمه بیرون زده

·       سردرد

با این حال، دندان نهفته همیشه علائم یا درد ایجاد نمی کند. حتی اگر اشعه ایکس نشان دهد که شما دندان های نهفته دارید، اگر آنها شما را آزار نمی دهند، ممکن است دندانپزشک شما تصمیم بگیرد که آنها را رها کند. زمانی که بیماران درد ناشی از دندان عقل نهفته را تجربه می کنند، معمولاً برداشتن بهترین گزینه است.

یکی از دلایل برداشتن زودتر دندان نهفته این است که هر چه سن شما بالاتر می رود، ریشه دندان عقل شما بیشتر رشد می کند و استخوانی که آنها را در جای خود نگه می دارد، متراکم تر می شود. بنابراین اگر دندان‌ها در مراحل بعدی زندگی برداشته شوند، برداشتن می‌تواند دشوارتر باشد و منجر به بهبودی طولانی‌تر شود.

اگر دندانپزشک شما نگران موقعیت دندان های شما باشد، ممکن است برای جلوگیری از بروز هر گونه عارضه، کشیدن دندان را توصیه کند. همچنین ممکن است برای نظر دوم به یک جراح دهان ارجاع داده شوید.

پوسیدگی و عفونت دندان عقل

بحث دیگری که برای برداشتن دندان آسیاب سوم به صورت استاندارد وجود دارد، وقوع زیاد پوسیدگی دندان عقل است. از آنجایی که این دندان‌ها در عقب قرار دارند، تمیز کردن صحیح آنها دشوار است. حتی افرادی که از سلامت دهان و دندان عالی برخوردار هستند ممکن است در تمیز نگه داشتن دندان های عقب خود دچار مشکل شوند.

ایجاد پوسیدگی بین دندان‌های آسیاب دوم و سوم بسیار رایج است و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به عفونت جدی‌تر یا آبسه دندان شود. همچنین ممکن است در دندان‌هایی که هنوز رویش نیافته‌اند، عفونت ایجاد شود، به‌ویژه اگر نهفته باشند.

علائم خفیف عفونت دندان عقل شامل درد و قرمزی در پشت فک است. ناحیه اطراف دندان عقل عفونی شما نیز مقداری تورم خواهد داشت. اگر عفونت دندان عقل شما جدی تر باشد، علائمی مانند تب یا آبسه قابل مشاهده در پشت دهان خود را تجربه خواهید کرد. سایر علائم دندان عقل بسیار عفونی، تخلیه چرک از عفونت همراه با طعم یا بوی بد است.

اگر هر نوع دندان درد را تجربه می کنید که نشان دهنده عفونت دندان عقل باشد، مطمئناً باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید زیرا عوارض آن به مرور زمان بدتر می شود.

دندان عقل چگونه برداشته می شود؟

دندان‌پزشکان اغلب می‌توانند در جراحی دندان عقل را خودشان انجام دهند. با این حال، موارد پیچیده تر ممکن است به یک جراح متخصص ارجاع داده شود. اشعه ایکس موقعیت دندان های شما را برای کشیدن نشان می دهد.

آیا تا زمانی که دندان عقلم در حال برداشتن است، دردی خواهم داشت؟

بیهوشی عمومی معمولاً برای برداشتن دندان عقل شما لازم نیست، اما راه‌های مختلفی برای راحت نگه داشتن شما در طول عمل وجود دارد که همگی در دسته‌های آرام‌بخشی خفیف یا متوسط قرار می‌گیرند. در اینجا گزینه هایی هستند که معمولاً در دسترس شما هستند:

بی حسی موضعی: این بی حس کننده فقط ناحیه جراحی را بی حس می کند. شما بیدار می مانید و از کل عمل آگاه خواهید بود، اما از ناراحتی جلوگیری می کند.

آرام بخش با اکسید نیتروژن: گاز خنده از طریق ماسک استنشاق می شود و به عنوان یک مسکن و مسکن خفیف عمل می کند. شما بیدار خواهید ماند و احساس راحتی خواهید کرد.

آرام بخش IV: این روش در بازو انجام می شود و شما را در حالت نیمه هوشیار قرار می دهد. بعد از جراحی از خواب بیدار می شوید و روش را به یاد نمی آورید.

هنگامی که تحت آرام‌بخشی IV قرار می‌گیرید، باید ترتیبی دهید که یک بزرگسال در طول جراحی حضور داشته باشد و بعد از آن شما را به خانه برساند. بیهوشی عمومی برای اقدامات گسترده بهداشت دهان مانند جراحی فک در نظر گرفته شده است زیرا شما را کاملاً بیهوش می کند.

برداشتن دندان هرگز یک فرآیند لذت بخش نیست، اما دندانپزشک یا جراح دهان شما هر کاری که ممکن است برای محدود کردن ناراحتی شما انجام می دهد. معمولاً یک بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه دریافت می‌کنید، اگرچه برخی از جراحی‌های برداشتن دندان عقل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. اگر خیلی عصبی هستید، ممکن است یک نوع آرامبخش درخواست کنید.

برداشتن دندان عقل نهفته یا نیمه روییده

کشیدن دندان عقل

اگر دندان شما زیر خط لثه است یا فقط تا حدی بیرون آمده است، این روش پیچیده تر است و ممکن است طولانی تر شود. کشیدن دندان عقل با جراحی معمولاً بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشد.

ممکن است دندانپزشک مجبور شود برای دسترسی به دندان، برشی در لثه شما ایجاد کند. در برخی موارد باید مقدار کمی از استخوان برداشته شود.

به لطف بی حسی که دریافت می کنید، در طول کشیدن دندان عقل نباید دردی احساس کنید. اگر شروع به درد کردید، فوراً به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا آن ناحیه را بیشتر بی حس کنند.

پس از بیرون آمدن دندان، دندانپزشک از بخیه های حل شونده برای بستن هر بریدگی ایجاد شده استفاده می کند. این بخیه ها باید طی 7 تا 10 روز بدون نیاز به مراجعه به دندانپزشک ناپدید شوند.

کشیدن دندان عقل عفونی

اگر دندان عقل شما علائم عفونت را نشان می دهد، دندانپزشک معمولاً برای مدتی قبل از کشیدن آنتی بیوتیک تجویز می کند. پس از کاهش تورم و سایر علائم، می توانید دندان عقل خود را خارج کنید. در این مرحله جراحی دندان عقل شما باید به طور طبیعی انجام شود، چه نهفته باشد یا نه.

بهبودی پس از کشیدن دندان عقل

بهبودی کامل پس از جراحی ممکن است از چند روز تا دو هفته طول بکشد. ما در اینجا به جزئیات نمی پردازیم، اما می توانید مقاله ما در مورد بازیابی دندان عقل را بخوانید تا نگاهی عمیق به کارهایی که باید انجام دهید (و نباید انجام دهید) پس از عمل داشته باشید. در آنجا می توانید اطلاعاتی در مورد:

·       نکات مراقبت های بعد از جراحی در منزل

·       فعالیت هایی که باید اجتناب کرد

·       غذاهای ایمن برای خوردن

·       بهبودی چقدر طول می کشد

·       عوارض بالقوه

·       چه زمانی با دندانپزشک خود تماس بگیرید

به طور کلی، بهترین توصیه ای که می توانیم برای کشیدن دندان عقل داشته باشیم این است که از دستورالعمل هایی که دندانپزشک به شما داده است پیروی کنید. 

هزینه برداشتن دندان عقل چقدر است؟

هزینه کشیدن دندان عقل بین دندانپزشکان متفاوت است و به محل زندگی شما بستگی دارد، اما قیمت متوسط کشیدن دندان عقل حدود برای هر دندان می باشد.

هزینه کشیدن دندان عقل به این بستگی دارد که چند دندان باید برداشته شود و دسترسی به آنها چقدر آسان است. برداشتن دندان عقل بالایی معمولاً ساده‌تر از پایین است و بنابراین ممکن است هزینه کمتری داشته باشد. دندان‌های نهفته معمولاً بسیار پرهزینه‌تر هستند. عفونت همچنین می تواند هزینه برداشتن دندان عقل را افزایش دهد زیرا شما باید آنتی بیوتیک مصرف کنید.

اگر علائم جدی دندان عقل نهفته یا عفونی دارید، باید در اسرع وقت تماس بگیرید و برای کشیدن دندان عقل اورژانسی برنامه ریزی کنید. کشیدن دندان عقل شایع ترین علت برای قرار ملاقات های اورژانسی دندانپزشکی است.

نتیجه گیری

بیرون آوردن دندان عقل برای همه ضروری نیست، اما این مساله ای است که بسیاری از بزرگسالان در مقطعی با آن مواجه شده اند. کشیدن دندان عقل یک جراحی رایج دندانپزشکی است و دندانپزشکان هر کاری که در توان دارند انجام می دهند تاآن را بدون درد انجام دهند.

اگرچه ممکن است تا چند روز پس از عمل احساس ناراحتی کنید، اما پیروی از توصیه های دندانپزشک به سرعت بخشیدن به بهبودی شما کمک می کند.

اگر درد شدید دندان عقل را تجربه می کنید، بهتر است با دندانپزشک خود صحبت کنید.

چرا به آنها دندان عقل می گویند و چرا ما آنها را داریم؟

اجداد ما به این دندان ها نیاز داشتند زیرا جویدن غذاهایی که می خوردند بسیار سخت تر بود. این باعث از بین رفتن دندان های آنها شد. با این حال، آنها فک‌های بزرگ‌تری داشتند که قرار دادن همه آن دندان‌ها را آسان‌تر می‌کرد.

نظریه دیگری در مورد هدف دندان عقل این است که از دست دادن دندان در گذشته بسیار شایع تر بوده است و دندان های اضافی برای جایگزینی دندان های افتاده مورد نیاز بوده است. امروزه ما تکنیک های دندانپزشکی پیشرفته ای از جمله درمان ریشه و روکش دندان را داریم که می تواند دندان های آسیب دیده را نجات دهد.

کشیدن دندان عقل چقدر طول می کشد؟

مدت زمانی که کشیدن دندان عقل طول می کشد بستگی به تعداد دندان هایی که نیاز به برداشتن دارید و نحوه ورود آن ها دارد. کشیدن دندان عقل نهفته بیشتر از کشیدن دندان های رویش کامل طول می کشد. گفتنی است، وقتی روی صندلی می‌نشینید، پروسه شما نباید بیش از 45 دقیقه طول بکشد.

چرا اکنون دندانپزشکان می گویند که دندان عقل خود را نکشید؟

همه دندانپزشکان در مورد این موضوع موافق نیستند، اما بسیاری از کارشناسان اکنون می گویند که خطرات مرتبط با جراحی برای توجیه انتظار تا زمانی که دندان آسیاب سوم شما مشکل ساز شود، کافی است. بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که وقتی رشد دندان عقلشان متوقف می‌شود، هیچ مشکلی نداشته‌اند.

آیا درمان خانگی برای درد دندان عقل وجود دارد؟ آیا می توانم آنها را خودم خارج کنم؟

اگر نمی‌دانید چگونه درد دندان عقل را در خانه از بین ببرید، همین جا متوقف شوید. می توانید از برخی درمان های خانگی برای درد استفاده کنید، اما فردی که دندان عقل شما را می کشد باید حرفه ای باشد. خطرات کشیدن دندان در خانه بسیار بیشتر از مزایای صرفه جویی در هزینه است. اگر متعهد به کشیدن دندان در منزل هستید، مقاله ما را در مورد نحوه کشیدن دندان خود بخوانید.

آیا می توانم دندان عقل خود را بعد از خارج کردن نگه دارم؟

اگر می خواهید بعد از برداشتن دندان های آسیاب سوم خود را آویزان کنید، باید از جراح دهان خود بپرسید. معمولاً به شما اجازه می دهند آنها را در یک پاکت کوچک به خانه ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا