پوسیدگی دندان در کودکان

پوسیدگی دندان در کودکان (قسمت سوم)

پوسیدگی دندان در کودکان

در قسمت اول و قسمت دوم پیرامون موضوع پوسیدگی دندان صحبت کردیم و در ادامه قصد داریم در مورد پوسیدگی دندان در کودکان بحث کنیم. متأسفانه 2.3 میلیارد نفر در سراسر جهان از پوسیدگی در دندان های دائمی خود رنج می برند. در کشورهای فقیرتر، دندان های پوسیده به دلیل نبود مراقبت های بهداشتی در دسترس رایج است. با توجه به CDC،بیش از 40٪ از کودکان در ایالات متحده تا زمانی که به مهد کودک می رسند، دچار پوسیدگی می شوند.

راه هایی که والدین می توانند به جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان نوپا و کودکان کمک کنند عبارتند از:

·       از میزان شکر در غذای آنها آگاه باشید – نه فقط غذاهای شیرین بلکه چیزهایی مانند سس پاستا و آب میوه

·       مصرف میان وعده بین وعده های غذایی را به غذاهایی که قند یا کربوهیدرات بالایی ندارند محدود کنید (سبزیجات خام و میوه ها ایده آل هستند)

·       بر مسواک زدن کودکتان تا هفت سالگی یا بیشتر نظارت کنید

·     یک مسواک بچه با سایر ویژگی های سرگرم کننده را در نظر بگیرید

·       آنها را برای معاینات منظم دندانپزشکی ببرید تا هر مشکلی زودتر درمان شود

آیا در کودکی بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستید؟

کودکان اغلب چیزهایی از این قبیل می شنوند، “آب نبات زیاد نخورید وگرنه دچار پوسیدگی می شوید”، اما این فقط کودکان در معرض خطر پوسیدگی و پوسیدگی دندان نیستند. با این حال، لزوماً این آب نبات نیست که باعث ایجاد حفره می شود، بلکه محیطی است که شکر در دهان شما ایجاد می کند که مشکل دارد.

این می تواند کودکان و بزرگسالان را به طور یکسان تحت تاثیر قرار دهد. اخیراً حتی نشان داده شده است که بزرگسالان بالای 65 سال بیشتر از بچه های مدرسه ای پوسیدگی دندان را تجربه می کنند. اگر نگران پوسیدگی دندان هستید، مطمئن شوید که:

·       دو بار در روز و هر بار دو دقیقه مسواک بزنید

·       نخ دندان کشیدن هر شب

·       فلوراید را در برنامه روزانه خود بگنجانید

هر شش ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید

درمان پوسیدگی دندان های شیری در کودکان

پوسیدگی دندان در کودکان

درک اینکه کودک شما حفره دندان دارد می تواند ناراحت کننده باشد، اما آن یک مشکل رایج است. و هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید، شانس بیشتری برای جبران آسیب دندان پوسیده خواهید داشت.

خبر خوب این است که بهبود طبیعی دندان ها با دندان های جوان تر امکان پذیرتر است. دندان‌های شیری به‌خصوص در بازسازی مجدد خود خوب هستند، بنابراین پوسیدگی دندان کودک نوپا ممکن است نیازی به پر کردن نداشته باشد.

دندانپزشک شما به شما توصیه می کند که چگونه پوسیدگی دندان را پس از اینکه در دندان های کودک شما تبدیل به حفره دندانی شد، متوقف کنید. آنها ممکن است از فیشور سیلانت استفاده کنند که شیارهای دندان های عقبی را که به ویژه در خطر پوسیدگی هستند، می پوشاند.

همچنین دندانپزشکان استفاده از وارنیش فلوراید را حداقل دو بار در سال برای کودکان سه سال به بالا توصیه می کنند. به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان نوپا، در صورت لزوم، کودکان کوچکتر ممکن است این درمان را دریافت کنند. 

این وارنیش از دندان ها در برابر باکتری ها محافظت می کند و زمان لازم را برای بهبود پوسیدگی موجود می دهد.

حتی اگر از اینکه کودک یا کودک نوپایتان قرار است دندان پوسیده را پر کند، عصبی هستید، سعی کنید آرام و مثبت باشید. کوچولوی شما احساس شما را درک خواهد کرد. درمان دندان های پوسیده کودک شما بسیار مهم است، و اگر آنها فکر می کنند که مراجعه به دندانپزشک چیز بدی است، ممکن است آنها را از جستجوی مراقبت های دندانی مورد نیاز در آینده در زندگی منصرف کند.

چگونه به طور طبیعی حفره ها را درمان کنیم

آیا دندان ها به طور طبیعی بهبود می یابند و چگونه می توان از شر پوسیدگی ها در خانه خلاص شد؟ متأسفانه، درمان پوسیدگی دندان در خانه تنها در صورتی یک گزینه است که پوسیدگی خیلی زود تشخیص داده شود و هنوز به حفره تبدیل نشده باشد. هنگامی که حفره ایجاد کردید، دندانپزشک شما باید برای از بین بردن آن حفره، چه با پر کردن یا کانال ریشه، درمان انجام دهد، یا ممکن است مجبور شود دندان پوسیده را به طور کامل بکشد.

اگر هنوز حفره ندارید، بسته به اینکه در کدام یک از مراحل پوسیدگی دندان قرار دارید، مینای شما ممکن است به طور طبیعی بهبود یابد اگر خوردن غذاهای شیرین را متوقف کنید و سلامت دهان و دندان را بهتر انجام دهید. 

ما نمی توانیم به اندازه کافی استرس داشته باشیم – اگر حفره دارید، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. بعد از اینکه مراحل پوسیدگی دندان را بیش از حد پیش بردید، هیچ درمان خانگی طبیعی برای پوسیدگی دندان نمی تواند کمک کند.

اگر می خواهید در مورد روش های طبیعی مراقبت از دندان های خود و نحوه جلوگیری از ایجاد حفره در وهله اول بیشتر بدانید، می توانید راهنمای مراقبت از دندان های طبیعی ما را در اینجا بخوانید.

نتیجه گیری

پوسیدگی مشکلی است که تعداد کمی از ما به طور کامل از آن اجتناب می کنیم، اما پیشگیری از حفره یک جنبه مهم از سلامت دندان است. پوسیدگی های دندانی را می توان به سادگی و حتی معکوس کرد، اگر زود به دنبال درمان باشید. هر چه پس از مشاهده علائم پوسیدگی و حفره، مراجعه به دندانپزشک را بیشتر به تعویق بیندازید، احتمالاً درمان شما برای دندان پوسیده گسترده تر (و پرهزینه تر) خواهد بود.

نکاتی را که در این مقاله برای بهبود سلامت دهان و دندان و مدیریت مصرف غذا و نوشیدنی ارائه شده است، دنبال کنید و حداقل باید احتمال ایجاد حفره دندانی را کاهش دهید، حتی اگر به طور کامل از پوسیدگی دندان جلوگیری نکنید.

تفاوت بین پوسیدگی دندان و حفره چیست؟

پوسیدگی دندان اصطلاح دیگری برای دندان های پوسیده است – پوسیدگی دندان فرآیندی است که زمانی اتفاق می افتد که پلاک به مدت طولانی روی دندان شما باقی بماند، باکتری های موجود در پلاک اسید مینا خوار تولید می کنند.

هنگامی که این پوسیدگی از طریق مینای دندان شما عبور کرد، یک سوراخ ایجاد می شود و آن حفره دندان است.

آیا حفره های دندان می توانند بهبود پیدا کنند؟

اگر پوسیدگی دندان شما گسترش یافته است، احتمالاً در این فکر هستید که چگونه پوسیدگی ها را درمان کنید. هنگامی که یک حفره یا یک سوراخ واقعی در مینای دندان خود دارید، حفره شما به خودی خود نمی تواند بهبود یابد. شما باید به دندانپزشک مراجعه کنید و آنها به احتمال زیاد مجبور خواهند شد برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان به شما یک پرکردن بدهند.

اگر حفره کوچکی دارید، درمان ساده است و می تواند در کمتر از 30 دقیقه تمام شود. اگر عفونت دندان پوسیده شما به پالپ یا ریشه دندان سرایت کرده باشد، به احتمال زیاد به یک کانال ریشه و شاید حتی کشیدن نیاز خواهید داشت.

آیا پوسیدگی دندان قابل برگشت است؟

اگر پوسیدگی دندان زود تشخیص داده شود، راه هایی وجود دارد که بدن شما ممکن است بتواند پوسیدگی دندان را واقعاً معکوس کند. مینای دندان شما ممکن است تا حدی بتواند دوباره معدنی کند.

شما باید چیزهایی که باعث پوسیدگی دندان شما می شوند را حذف کنید – مانند رژیم غذایی با قند زیاد.

دندانپزشک شما همچنین ممکن است بتواند به شما ژل فلوراید، وارنیش یا سیلانت دندانی بدهد تا علائم پوسیدگی دندان را معکوس کند. همچنین ممکن است بخواهید یک خمیردندان با مواد معدنی بخرید تا به رفع پوسیدگی کمک کند.

آیا سیاهی روی دندان به معنای حفره است؟

سیاهی روی دندان سیاهی در امتداد خط لثه ممکن است نشانه ای از پوسیدگی دندان باشد

اگر لکه‌های سیاه کوچکی روی دندان‌هایتان دارید یا بین دندان‌هایتان سیاه است و این لکه‌ها ناشی از خوردن توت سیاه یا مسواک زدن با زغال فعال نیست، ممکن است یک حفره باشد.

لکه های قرمز یا قهوه ای ممکن است به معنای پوسیدگی دندان باشند و لکه های قهوه ای یا سیاه ممکن است حفره باشند.

علاوه بر این، سوراخ‌های روی دندان‌های شما نیز می‌تواند به عنوان پوسیدگی سیاه دندان ظاهر شود. دندان های پوسیده سیاه چیزی است که نیاز به مراقبت فوری دندان دارد، بنابراین بسیار مهم است که در صورت مشاهده هر یک از این علائم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

یکی دیگر از دلایل سیاه شدن دندان ها ممکن است پلاک سیاه روی دندان ها یا تارتار سیاه روی دندان ها باشد. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که پلاک روی دندان شما موادی را از مایعات اطراف در دهان و لثه جذب می کند که باعث سیاه شدن آن می شود.

وجود جرم روی دندان ها خوب نیست، بنابراین حتی اگر فکر می کنید که جرم دندان است و حفره نیست، باز هم باید به دندانپزشک مراجعه کنید و آن را خارج کنید.

در نهایت، اگر در انتهای دندان، در امتداد خط لثه، سیاهی دارید، این می‌تواند ناشی از پوسیدگی دندان در خط لثه باشد، یا ممکن است چیز دیگری مانند بیماری لثه باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا