پوسیدگی دندان(قسمت 2)

دندان پوسیده، علائم حفره، علل و گزینه های درمان (قسمت دوم)

دندان پوسیده

در ادامه قسمت اول به مسائل مرتبط به دندان پوسیده می پردازیم:

تاثیر دندان های پوسیده بر بدن

اگر دندان پوسیده دارید یا حفره ای دارید که درمان نشده است، در واقع می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر منفی بگذارد. برخی از عوارض جانبی دندان های پوسیده بر سلامتی شما عبارتند از:

·       درد شدیدی که می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی بگذارد

·       کاهش وزن و مشکلات تغذیه به دلیل مشکل جویدن

·       از دست دادن دندان که می تواند بر اعتماد به نفس شما تأثیر منفی بگذارد

دندان های پوسیده ممکن است منجر به آبسه دندان شوند و این می تواند منجر به عفونت های جدی و حتی تهدید کننده زندگی شود.

چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم

بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، جلوگیری از پوسیدگی کامل است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، می‌توانید با کنترل آنچه می‌خورید و می‌نوشید و رعایت بهداشت دهان و دندان، پوسیدگی دندان را متوقف کنید.

در اینجا چند نکته دیگر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد:

·       اگر نوشیدنی های شیرین یا اسیدی می نوشید، از نی استفاده کنید تا تماس با دندان های خود را به حداقل برسانید

·       اگر قادر به مسواک زدن نیستید بعد از غذا آدامس های بدون قند حاوی زایلیتول بجوید (اگرچه شیرین کننده های مصنوعی نیز خطرات خود را دارند)

·       سر مسواک برقی خود را مرتباً عوض کنید – در حالت ایده آل هر سه ماه یکبار

·       از خمیر دندان حاوی فلوراید یا هیدروکسی آپاتیت استفاده کنید

·       مولتی ویتامین حاوی کلسیم، منیزیم و ویتامین D مصرف کنید

·       از پروبیوتیک های خوراکی برای بزرگسالان و کودکان استفاده کنید

همچنین می‌توانید از دهانشویه‌ای استفاده کنید که حاوی مواد ضد باکتری و فلوراید اضافه شده است تا از ایجاد حفره در دندان‌ها جلوگیری کند. با این حال، بسیاری از متخصصان دهان و دندان توصیه می کنند از دهانشویه مستقیماً پس از مسواک زدن استفاده نکنید. این به این دلیل است که مواد معدنی موجود در خمیردندان شما را می‌شوید و باعث می‌شود آنها اثربخشی کمتری داشته باشند.

به طور مشابه، شستشوی دهان با آب بعد از مسواک زدن، مواد موجود در خمیر دندان را که برای محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی طراحی شده اند، رقیق می کند.

چگونه پوسیدگی دندان را معکوس کنیم

اگر قبلاً علائم اولیه حفره ها را مشاهده کرده اید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه پوسیدگی دندان را معکوس کنید یا چگونه دندان های پوسیده را بدون مراجعه به دندانپزشک اصلاح کنید.

اول: آیا می توانید پوسیدگی دندان را معکوس کنید؟

پوسیدگی دندان

خوب، خبر خوب این است که اگر می‌پرسید چگونه دندان‌ها را دوباره معدنی کنید، مینای دندان‌های ما می‌تواند تا حدی خود را دوباره معدنی کند و در نتیجه پوسیدگی دندان را درمان کند (اگر زودتر آن را پیدا کنید). و درمان‌های خانگی برای پوسیدگی دندان می‌تواند کاملاً در دسترس باشد، که بیشتر به رژیم غذایی و بهداشت دهان و دندان شما مربوط می‌شود.

اگر غذاها و نوشیدنی های مضر را از رژیم غذایی خود حذف کنید و تغییراتی را برای بهبود سلامت دهان و دندان خود ایجاد کنید، این فرصت را به مینای شما می دهد تا مواد معدنی از دست رفته را جبران کند و آسیب پوسیدگی دندان را معکوس کند.

دندانپزشک شما همچنین می تواند درمان هایی را برای جلوگیری از پوسیدگی بدون نیاز به سوراخ کردن دندان ارائه دهد. این درمان های پوسیدگی دندان شامل ژل فلوراید، وارنیش ضد عفونی کننده و فیشور سیلانت می باشد.

بنابراین می توان پس از شروع پوسیدگی دندان، آن را معکوس کرد، البته تا زمانی که آن را زود تشخیص دهید. اما هنگامی که علائم پوسیدگی دندان شدید را داشتید، دیگر اینطور نخواهد بود، زیرا در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

بنابراین، آیا می توانید یک حفره را معکوس کنید؟ اگر پوسیدگی شدید دندان دارید و می توانید سوراخی را ببینید که به داخل دندان می رسد، یا قبلاً دندان درد دارید، احتمالاً حفره دارید و به درمان پوسیدگی دندان نیاز خواهید داشت. وقتی پوسیدگی دندان به این نقطه رسید، دیگر نمی توانید آن را درمان کنید.

و اگر به این فکر می کنید که چگونه پوسیدگی دندان را خودتان پاک کنید، پاسخ این است که در واقع نمی توانید آن را از بین ببرید. دندان شما یا باید به طور طبیعی معدنی شود، یا اگر پوسیدگی در نقطه ای است که باید برداشته شود، پس این کار با دندانپزشک شما و فقط دندانپزشک شماست.

چگونه از شر پوسیدگی دندان خلاص شویم

مانند بسیاری از ما که با این مشکل مواجه هستیم، احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه در صورت داشتن حفره در دندان خود خلاص شوید و در صورت امکان چگونه حفره‌ها را بدون پر کردن درمان کنید. اگر دندانی بیش از حد ترمیم طبیعی پوسیدگی داشته باشد، برای جلوگیری از گسترش بیشتر عفونت نیاز به پر کردن دارد.

روند درمان بستگی به این دارد که پوسیدگی چقدر در داخل دندان گسترش یافته است. دندانپزشک شما ممکن است نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس برای ارزیابی اندازه و وسعت حفره داشته باشد، به خصوص اگر حفره هایی بین دندان هایی دارید که به سختی قابل مشاهده هستند.

اگر در مراحل اولیه، قبل از فرسایش کامل لایه مینای دندان، مشکل را تشخیص دهید، دندانپزشک شما ممکن است بتواند پوسیدگی را از بین ببرد و بدون نیاز به تزریق بیهوشی، یک پرکردگی کوچک را اعمال کند. این به این دلیل است که هیچ عصب در مینای دندان وجود ندارد.

در مواردی که عفونت در دندان پوسیده گسترش بیشتری پیدا کرده باشد، دندانپزشک شما برای جلوگیری از درد در حین پر شدن حفره دندان، داروی بی حسی تجویز می کند. برای یک حفره کوچک، درمان معمولاً ساده است و کمتر از 30 دقیقه طول می کشد.

اگر پوسیدگی دندان به محفظه پالپ و ریشه دندان گسترش یافته باشد، برای برداشتن تمام مواد پوسیده به درمان ریشه دندان نیاز خواهید داشت. دندانپزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که یک روکش روی دندان خود قرار دهید تا آن را محکم کنید و از آسیب بیشتر و پوسیدگی دندان محافظت کنید.

در جایی که پوسیدگی گسترده است و دندان سالم بسیار کمی باقی مانده است، دندانپزشک شما دندان پوسیده را به طور کامل، گاهی اوقات با جراحی دهان خارج می کند. با این حال، به محض اینکه علائم پوسیدگی دندان را مشاهده کردید، می توانید با مراجعه به دندانپزشک خود از این امر جلوگیری کنید.

اگر نیاز به کشیدن دندان های پوسیده دارید، دندانپزشک گزینه های جایگزینی آن با دندان مصنوعی را توضیح می دهد. اینها شامل دندان مصنوعی، بریج دندان و ایمپلنت دندان است.

هزینه های درمان دندان پوسیده

هنگام تخمین پر کردن حفره دندان یا حفره های متعدد دندان، هزینه های مختلفی باید در نظر گرفته شود. خبر خوب این است که اگر بیمه دارید، ممکن است بیمه نامه شما تمام یا بخشی از هزینه های مرتبط با پوسیدگی را پوشش دهد.