پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان چیست؟ علائم حفره، علل، و گزینه های درمان

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان و حفره ها اکثر افراد را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند.

اگر پوسیدگی دندان دارید، نباید آن را نادیده بگیرید، زیرا در غیر اینصورت اوضاع وخیمتر می شود و در نهایت به یک عفونت جدی تبدیل می شود که نیاز به آنتی بیوتیک، برداشتن دندان و حتی جراحی دارد.

بنابراین اگر نگران پوسیده شدن دندان ها هستید، مطمئنا تنها نیستید. خوشبختانه، اگر زود تشخیص داده شود، می توان به راحتی مساله پوسیدگی دندان را حل کرد و از ایجاد حفره جلوگیری کرد.

اگر پوسیدگی دندان درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند آبسه و از دست دادن دندان شود.

در این راهنما به موارد زیر خواهیم پرداخت:

·       پوسیدگی دندان چیست؟

·       چه چیزی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

·       مراحل پوسیدگی دندان

·       چگونه از شر یک حفره خلاص شویم

·       چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم

همچنین به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه پوسیدگی دندان منجر به حفره و دندان های پوسیده می شود و راه هایی برای جلوگیری از گسترش عفونت ارائه خواهیم داد.

کودکانی که دندان‌های پوسیده دارند نیز در اولویت نگرانی های ماهستند، بنابراین ما اطلاعاتی در مورد “چگونگی تشخیص علائم دندان‌های پوسیده”، “اقداماتی که در صورت وجود پوسیدگی در کودکتان باید انجام دهید” و “نحوه جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان‌ها” را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

پوسیدگی دندان چیست؟

باکتری ها در دهان شما به صورت یک لایه چسبناک روی دندان های شما جمع می شوند که به آن پلاک دندانی می گویند. این باکتری ها از غذاها و نوشیدنی های شیرین تغذیه می کنند و اسید تولید می کنند که مینای دندان شما را از بین می برد.

مینای دندان، ماده ای قوی بر روی سطح خارجی دندان شماست که بدن شما می تواند به مرور زمان آن را دوباره پر کند. اما زمانی که تجمع باکتری ها به حد معینی می رسد، بدن شما نمی تواند خود را حفظ کند و مینای دندان شما شروع به پوسیدگی می کند. پلاک اغلب در اطراف خط لثه، در امتداد لبه‌های پرکننده‌های موجود، محل اتصال دندان‌ها و در برجستگی‌های روی سطوح جونده دندان جمع می‌شود.

پلاک ها را می توان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از روی دندان ها پاک کرد، اما اگر به مدت کافی باقی بماند، به ماده ای به نام تارتار تبدیل می شود که محل مناسبی برای باکتری‌های تولیدکننده اسید است، اما جرم دندان تنها با تمیز کردن مناسب دندان‌ها از بین می‌رود. اگر برداشته نشود، می تواند منجر به بیماری لثه یا التهاب لثه شود که اغلب با خونریزی لثه همراه است.

بیش از 91 درصد از بزرگسالان ایالات متحده بین 20 تا 64 سال دارای حفره دندان هستند و یک چهارم کل حفره های دندان آنها درمان نشده اند. طبق گفته موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جمجمه و صورت، پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری مزمن در کودکان و بزرگسالان در آمریکا است، حتی اگر پوسیدگی تا حد زیادی قابل پیشگیری است. در مقایسه با کشورهای آسیایی و اروپایی، ایالات متحده سومین کشور از جهت فرسایش دندان، درست پس از تایلند و سنگاپور است.

حفره دندان چیست؟

چگونه حفره های دندان تشکیل می شوند؟ هنگامی که سوراخی در مینای دندان شما ایجاد شود، باکتری می تواند به لایه های داخلی عاج و پالپ گسترش یابد و زمانی که به آنجا می رسد، عفونت می تواند به سرعت گسترش یابد. سوراخ ایجاد شده در دندان حفره نامیده می شود.

به زبان ساده، می‌توانیم حفره را به عنوان سوراخی در دندان تعریف کنیم که وقتی پوسیدگی پخش می‌شود، ایجاد می‌شود. فقط یک سوراخ کوچک در دندان لازم است تا یک حفره بزرگ ایجاد شود.

اگر حفره به پالپ دندان، داخل دندان پوسیده گسترش یابد باعث التهاب پالپ می شود و شروع به از بین بردن اعصاب و رگ های خونی می کند. در نهایت خود دندان پوسیده می میرد و تغییر رنگ می دهد.

این باکتری همچنین می تواند آبسه دندان را در ریشه دندان پوسیده یا در بافت لثه اطراف ایجاد کند. عفونت ممکن است در نهایت از طریق جریان خون به سایر قسمت های بدن سرایت کند و مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

کدام دندان ها بیشتر مستعد پوسیدگی هستند؟

حفره های مولر بیشتر از حفره های دندان های جلویی شما هستند. احتمال ایجاد حفره در دندان آسیاب یا پشتی بیشتر از ایجاد حفره روی دندان جلویی است.

دلیل آن این است که آن دندان‌های عقب دارای شیارها و چین‌های بیشتری هستند که می‌توانند ذرات غذا را جمع‌آوری و به دام بیندازند.

علاوه بر این، احتمال وجود حفره مولر نسبت به حفره دندان جلویی بیشتر است، زیرا تمیز کردن صحیح دندان‌های عقب می‌تواند دشوارتر باشد. همانطور که گفته شد، شما می توانید در هر یک از دندان های خود حفره ایجاد کنید، پس حتما از همه آنها مراقبت کنید!

چه چیزی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

پوسیدگی دندان

اگر از دندان های خود مراقبت نکنیم، همه ما مستعد پوسیدگی دندان هستیم.

چگونه حفره ایجاد می کنید؟ بیایید به برخی از رایج ترین علل پوسیدگی دندان ها بپردازیم:

·       مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که قند یا کربوهیدرات بالایی دارند

·       مصرف زیاد مرکبات که بسیار اسیدی هستند

·       نوشیدن نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه های گازدار و نوشیدنی های ورزشی

·       بهداشت ضعیف دهان

·       سیگار و قلیان کشیدن

·       عدم انجام معاینات منظم دندانپزشکی

·       هنگام استفاده از بریس، دندان ها را به درستی تمیز نکنید

·       پوسیدگی در زیر تاج هایی که نیاز به تعویض دارند

·       اختلالات خوردن

·       نفس کشیدن بیش از حد از طریق دهان (دریابید که چگونه تنفس دهانی را متوقف کنید)

خبر خوب این است که این علل پوسیدگی دندان مواردی هستند که می توانید برای بهبود آنها تلاش کنید. با کنترل آنچه که می خورید و می نوشید، دندان های خود را به خوبی تمیز کنید و به طور منظم به دندانپزشک برای تمیز کردن حرفه ای دندان مراجعه کنید، می توانید احتمال پوسیدگی دندان ها و ایجاد حفره را کاهش دهید.

به یاد داشته باشید، دندان‌های ما به دلیل باکتری‌های موجود در پلاک و همچنین اسید از منابع دیگر پوسیده می‌شوند. اگر احساس می کنید دندان های شما چسبناک یا خزدار است، احتمالاً به دلیل پلاک است که احتمال داشتن دندان های ناسالم را افزایش می دهد. سعی کنید ناخن خود را در امتداد دندان بکشید و ممکن است یک ماده سفید یا شفاف را بردارید.

هرچه این پلاک بیشتر روی دندان شما بماند، خطر پوسیدگی دندان بیشتر می شود.

پوسیدگی دندان در خط لثه

حفره های لثه زمانی ایجاد می شوند که پلاک در اطراف خط لثه ایجاد می شود و مینای دندان را از بین می برد. گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد که بافت لثه به دلیل پریودنتیت عقب‌نشینی کند و ریشه‌های دندان در معرض دید قرار گیرد.

حفره های لثه به همان روشی درمان می شوند که حفره های طبیعی و معمولاً با پر کردن درمان می شوند. تفاوت این است که اگر حفره لثه به زیر لثه برود، دسترسی به آن دشوارتر است و ممکن است به جراحی جزئی لثه نیاز داشته باشید.

پوسیدگی دندان در زیر روکش ها

پوسیدگی زیر روکش زمانی اتفاق می افتد که پلاک زیر روکش گیر کند یا زمانی که قسمت طبیعی دندان پوسیده می شود و این پوسیدگی به زیر روکش گسترش می یابد.

اگر این اتفاق بیفتد، به یک روکش جدید نیاز خواهید داشت. اگر آسیب به اندازه کافی گسترش یافته باشد، ممکن است به کانال ریشه نیز نیاز داشته باشید.

علائم پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان چگونه است؟ در مراحل اولیه، پوسیدگی به صورت یک لکه کوچک سفید یا قهوه ای روی دندان شما ظاهر می شود. ممکن است نتوانید متوجه این موضوع شوید اما دندانپزشک شما می داند که به دنبال چه چیزی باشد.

به همین دلیل بسیار مهم است که برای معاینات منظم بروید. دندانپزشک می تواند پوسیدگی زودرس دندان یا حفره زودرس را تشخیص دهد و به راحتی آن را درمان کند، اما اگر منتظر بمانید تا متوجه سوراخی در دندان خود شوید، آسیب از قبل گسترش یافته است.

علاوه بر آسیب قابل مشاهده به دندان، علائم پوسیدگی دندان عبارتند از:

·       دندان درد (اگرچه در ابتدا درد معمولاً خفیف است)

·       درد هنگام جویدن یا گاز گرفتن

·       حساسیت به غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم

·       بوی بد دهان که از بین نمی رود

·       طعم بد در دهان شما

·       تحلیل دندان ها در نتیجه آسیب پوسیدگی

اگر متوجه هر یک از این علائم پوسیدگی دندان یا حفره شدید، یک نوبت با دندانپزشک خود رزرو کنید تا مشکل زودتر برطرف شود.

همچنین می‌توانید در مقاله ما بیشتر بدانید – “حفره به چه شکل است؟”

مراحل پوسیدگی دندان

مراحل پوسیدگی دندان

بسته به اینکه از چه کسی بپرسید، 4 تا 5 مرحله پوسیدگی دندان وجود دارد، اما روند یکسان است:

دمینرالیزاسیون: دمینرالیزاسیون زمانی است که لایه بالایی دندان که مینا نام دارد شروع به ضعیف شدن می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، لکه های سفید روی دندان شما ظاهر می شود

پوسیدگی مینا: با از بین رفتن مینای دندان، آن لکه های سفید شروع به قهوه ای شدن می کنند. این زمانی است که حفره واقعی شروع به تشکیل می کند

پوسیدگی عاج: عاج زیر مینای دندان شما قرار دارد و بسیار نرم تر است. پس از رسیدن پوسیدگی، روند پوسیدگی سرعت بیشتری می گیرد

آسیب پالپ: در زیر عاج پالپ قرار دارد که محل قرارگیری عروق خونی و اعصاب است. اگر اجازه داده شود پوسیدگی ادامه یابد، پالپ شما خواهد مرد

آبسه: باکتری های موجود در پالپ پوسیده می توانند باعث عفونت به شکل آبسه شوند. این می تواند به بقیه دهان، از طریق فک و سر شما سرایت کند.

چگونه بفهمیم که دندان هایمان حفره دارد یا خیر

اگر هنوز دردی وجود ندارد، علائم حفره ممکن است ظریف باشند. در مورد حفره دندان، ممکن است بتوانید یک نقطه تیره را روی دندان خود ببینید یا با زبان یا ناخن خود سوراخ کوچکی را در دندان خود احساس کنید.

درد حفره معمولاً شدیدتر از درد زودرس پوسیدگی دندان است زیرا عفونت به اعصاب پالپ دندان رسیده است. با این حال، اگر این درد را نادیده بگیرید، ممکن است خود به خود ناپدید شود. این بدان معنا نیست که عفونت از بین رفته است. در واقع آنقدر گسترش یافته که اعصاب را کاملاً از بین برده است.

سایر علائم حفره دندان شامل افزایش حساسیت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم است. به عنوان مثال، اگر هنگام نوشیدن یک جرعه آب سرد احساس درد می کنید، ممکن است دندان هایتان نیاز به توجه بیشتر داشته باشند.

در نهایت، فقط دندانپزشک شما می تواند وضعیت دندان های شما را بررسی کند و به دقت ارزیابی کند که آسیب تا چه حد گسترش یافته است. سپس او در مورد بهترین روش درمان پوسیدگی دندان به شما توصیه می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا