کامپوزیت دندان

آیا ونیرهای کامپوزیت دندان بهترین انتخاب برای زیبایی یک لبخند هستند؟

هزینه کامپوزیت دندان

ونیرهای کامپوزیت به شما کمک می کند اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و لبخند کاملی را که همیشه آرزویش را داشتید به شما هدیه می دهد.

درمان لکه های دندان ناشی از تنباکو، قهوه، شراب یا نوشیدنی های حاوی کولا اغلب می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص با درمان های خانگی. این غذاهای اسیدی می توانند مینای دندان را از بین ببرند. و هنگامی که مینای دندان آسیب می بیند، دوباره رشد نمی کند و می تواند منجر به مشکلات مختلف سلامت دهان، مانند خرد شدن شود.

ونیر های دندانی راه حلی همه جانبه برای این نوع مشکلات ارائه می دهند. فرقی نمی‌کند دندان‌های شما تغییر رنگ داده باشد، تراشیده یا کج شده باشد، ونیر کامپوزیت دندان می‌تواند همه آنها را پنهان کند و این فرآیند ساده است. با این حال، قبل از اینکه ونیر انجام دهید، بیایید نگاهی به این موضوع بیندازیم که ونیرهای کامپوزیت دقیقاً چه هستند و آیا برای شما مناسب هستند یا خیر.

ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

قبل از اینکه وارد ادامه بحث شویم مقاله ما در رابطه با “ونیر دندان: هر آنچه درباره ونیر دندان باید بدانیم” را اینجا میتوانید مطالعه فرمایید.

ونیرهای کامپوزیت دندان پوسته های نازکی هستند که برای پوشاندن عیوب در شکل، اندازه یا رنگ دندان شما طراحی شده اند. این ترمیم های زیبایی از یک ماده رزین کامپوزیت خاص ساخته شده اند.

کامپوزیت دندان معمولاً برای سایر روش های دندانپزشکی مانند پرکردن و باندینگ دندان استفاده می شود. این رزین همرنگ دندان نتایج واقعی ایجاد می کند که لبخند شما را باز می گرداند. همچنین، از آنجایی که آنها کم تهاجمی هستند، معمولاً در حین یا بعد از عمل احساس ناراحتی نمی کنید.

دلایلی که ممکن است به ونیر دندان نیاز داشته باشید عبارتند از:

·       لکه های دائمی در دندان های مرتبط با تتراسایکلین، فلوئوروزیس و آملوژنز

·       دندان های شکسته و فرسوده

·       شکل غیر طبیعی دندان

·       مال اکلوژن جزئی دندان

·       ترمیم داخل دهانی شکستگی تاج و روکش بریج

محدودیت های ونیر دندان عبارتند از:

·       عادات نامنظم مانند دندان قروچه

·       تماس غیر طبیعی بین دندان های بالا و پایین

·       عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

·       ساختار مینای دندان کمیاب

·       ونیرهای کامپوزیت در مقابل ونیرهای پرسلن

کامپوزیت دندان تنها ماده ونیر موجود نیست. پرسلن یکی دیگر از گزینه‌های ونیر محبوب، هرچند گران‌تر است. ونیرهای کامپوزیت و پرسلن هر دو در بهبود لبخند شما عالی هستند، اما بسته به بودجه، هدف و میزان آسیب مینای دندان، دندانپزشک شما ممکن است یکی را بر دیگری ترجیح دهد. بیایید آنها را با هم مقایسه کنیم.

زمان

ونیرهای کامپوزیت نسبت به ونیرهای پرسلن سریع‌تر ساخته و اجرا می‌شوند. آنها اغلب به عنوان “روکش های یک روزه” شناخته می شوند زیرا می توان آنها را در یک نوبت ملاقات نصب کرد. این فرآیند پیچیدگی کمتری دارد و ساختار اصلی دندان را بیشتر حفظ می کند.

دندانپزشک شما کامپوززیت را با سایه دندان های اطراف شما هماهنگ می کند تا ظاهری ترکیبی و طبیعی داشته باشد. ونیر به دندان شما چسبانده شده و جلا داده می شود.

از طرف دیگر، نصب ونیرهای پرسلن معمولاً حداقل به دو بار مراجعه به مطب دندانپزشکی نیاز دارد. ونیر های پرسلن باید خارج از مطب در لابراتوار دندانپزشکی ساخته شوند و این روش کم تهاجمی تر بر ساختار دندان است. ممکن است نیاز داشته باشید که ونیر های موقتی را در حالی که منتظر ونیر های واقعی خود هستید انجام دهید. ونیرهای پرسلن سفارشی شما را می توان در دومین ویزیت به دندان های شما چسباند.

ماندگاری

بسیاری از مطالعات تخمین می‌زنند که اگر به درستی از ونیرها مراقبت کنید، 80 تا 89 درصد یا اصل آن بعد از 5 سال باقی می‌مانند. این یکی از علت هایی است که ونیرهای پرسلن از کامپوزیت بیشتر می‌شوند، زیرا پرسلن پس از پنج سال 94.4 درصد، پس از ده سال 93.5 درصد و پس از 20 سال 91 درصد ماندگاری دارد. ونیرهای پرسلن، پس از چسباندن به دندان، بسیار بادوام هستند، در حالی که ونیرهای کامپوزیت دندان در طول زمان بیشتر مستعد خراشیده شدن هستند. ترمیم ونیرهای کامپوزیت بسیار ساده است، اما در مورد ونیرهای پرسلن، در صورت آسیب دیدن باید آنها را به طور کامل تعویض کنید.

زیبایی شناسی

ونیرهای کامپوزیت شفاف هستند و ظاهری طبیعی دارند اما کاملاً با ظاهر طبیعی ونیرهای پرسلن مطابقت ندارند. یک مزیت اصلی که با ونیرهای پرسلن به دست می آورید این است که آنها در برابر لکه مقاوم هستند. اگر نگران تغییر رنگ دندان هستید، ونیرهای پرسلن تهیه کنید و با روش های ماهانه سفید کردن دندان خداحافظی کنید. کامپوزیت دندان طبیعی به نظر می رسد اما می تواند به تدریج در طول زمان لکه دار شود، البته نه به سرعت دندان های طبیعی.

هزینه

هزینه درمان ونیر به زمان، تخصص و منابع بستگی دارد. از آنجایی که ونیرهای پرسلن به جلسات و منابع بیشتری مانند یک لابراتوار دندانپزشکی نیاز دارند، گران‌تر از ونیرهای کامپوزیت هستند.

اما با توجه به دوام، کامپوزیت بیشتر از پرسلن نیاز به تعویض یا اصلاح دارد که این امر به هزینه طولانی مدت کمک می کند. 

هزینه ونیر کامپوزیت دندان چقدر است؟

قیمت کامپوزیت دندان

یکی از مزیت های اصلی ونیرهای کامپوزیت مقرون به صرفه بودن است. به طور متوسط ونیرهای پرسلن دو برابر قیمت دارند. در حالی که اگر بهبود زیبایی اولویت اصلی شما باشد، ممکن است هزینه مشکلی ایجاد نکند.

اگرچه ونیرهای کامپوزیت در مقایسه با پرسلن ارزان هستند، اما هزینه دقیق بسته به محل زندگی شما، محل انجام کارهای دندانپزشکی و تعداد ونیرهای مورد نیاز شما متفاوت است.

نحوه نگهداری از ونیرهای کامپوزیت

ممکن است پس از انجام ونیر نسبت به لبخند خود اطمینان داشته باشید، اما با گذشت زمان ممکن است ونیرهای شما شروع به لک شدن کنند. به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه یا شراب، ونیرهای کامپوزیت می توانند لک شوند. درمان های سفید کننده روی رزین کامپوزیت به خوبی روی دندان های طبیعی کار نمی کند. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید از ونیرهای کامپوزیت خود برای ماندگاری بیشتر آنها نگهداری کنید.

·   از یک مسواک با موهای نرم استفاده کنید

·       استفاده از موهای سفت برای تمیز کردن ونیرهایتان هر روز ممکن است به رزین کامپوزیت آسیب برساند یا باعث شود خط لثه کمی عقب‌رفته و پایه ونیرها نمایان شود. بنابراین، برای ایمن نگه داشتن پوشش نازک کامپوزیت، توصیه می شود از یک مسواک با موی نرم استفاده کنید.

·       پس از خوردن یا نوشیدن غذاهایی که می توانند باعث ایجاد لکه شوند، دندان های خود را مسواک بزنید

·       اگر به طور منظم سیگار می‌کشید یا قهوه مصرف می‌کنید، ممکن است لازم باشد دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید تا لکه‌دار نشوند. سایر غذاهای اسیدی و شیرین نیز می توانند باعث ایجاد لکه های قابل توجه و افزایش احتمال بیماری لثه شوند.

·       جوش شیرین به عنوان یک ماده عالی برای تمیز کردن طبیعی دندان ها در نظر گرفته می شود، اما می تواند برای کامپوزیت ساینده باشد. می تواند باعث فرسودگی زود هنگام و تغییر رنگ آنها شود. از استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن ونیرها خودداری کنید.

·       از خمیر دندان پولیش استفاده کنید

مارک های خمیر دندان که مخصوص ونیر ها طراحی شده اند، برای از بین بردن تجمع پلاک راحت تر هستند. آنها نه تنها به تمیز کردن دندان‌هایتان کمک می‌کنند، بلکه ونیر‌هایتان را نیز جلا می‌دهند. شما می توانید این خمیردندان ها را به صورت آنلاین یا از نزدیک ترین داروخانه خود خریداری کنید. دندانپزشک شما نیز ممکن است یکی را تجویز کند. نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که پولیش خمیر دندان فقط لکه های جزئی را سفید می کند، نه لکه های اصلی را.

·       ترک سیگار

سیگار عامل اصلی تغییر رنگ ونیرها و همچنین دندان های طبیعی است. اگر می خواهید ظاهر ونیرهای کامپوزیت خود را حفظ کرده و سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید، باید سعی کنید سیگار خود را تا حد امکان کاهش دهید.

شما می توانید ونیرها را تنها با یک بار مراجعه انجام دهید. ممکن است تکمیل این روش کمتر از یک ساعت یا نیم روز طول بکشد، اما می توانید فوراً نتایج را مشاهده کنید.

انجام این نوع ترمیم به این معنی است که دندانپزشک رزین کامپوزیت را تراشیده و آن را به دندان زیرین می چسباند. داشتن ظاهری طبیعی به دست ماهر نیاز دارد، بنابراین یافتن یک دندانپزشک زیبایی با تجربه بسیار مهم است.

نتیجه گیری

اگر دندان های شما به شدت لکه دار شده اند، به دلیل آسیب مینای دندان کدر شده اند، یا شکسته و یا بریده شده اند، ونیرهای کامپوزیت دندان می توانند انتخاب خوبی برای شما باشند. آنها می توانند لبخند شما را به طور کامل تغییر دهند آنهم در یک مراجعه به کلینیک. همچنین، بر خلاف سایر مواد ونیر، هزینه کمتری دارند. برای اطلاعات بیشتر با دندانپزشک خود مشورت کنید.

ونیرهای کامپوزیت چه تفاوتی با روکش دندان دارند؟

ونیرهای کامپوزیت از بسیاری جهات با روکش های دندانی متفاوت هستند. در حالت ایده‌آل، آنها فقط قسمتی از دندان را می‌پوشانند که در جلو قرار دارد و از نظر زیبایی برای لبخند شما مهم است. آنها همچنین در مقایسه با روکش های دندانی به تراش دندان بسیار کمتری نیاز دارند. به همین دلیل است که روکش های دندانی برای بیمارانی که دندان هایشان آسیب بیشتری دیده است توصیه می شود.

آیا انجام ونیرهای کامپوزیت دندان دردناک است؟

قرار دادن ونیرهای کامپوزیت یک روش دردناک در نظر گرفته نمی شود، اما ممکن است برای مدت کوتاهی پس از عمل حساسیت در خط لثه را تجربه کنید. اگر اضطراب دندانپزشکی نگران کننده است، دندانپزشک شما ممکن است بتواند نوعی بی حسی برای تشویق به آرامش ارائه دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا