حساسیت دندان

حساسیت دندان: علائم، علل، درمان و پیشگیری

حساسیت دندان

نگران دندان های حساس خود هستید؟ اولین علامت معمولاً یک درد کوتاه و تیز در دندان است که ممکن است هنگام مسواک زدن یا خوردن غذاهای خاص رخ دهد. در بسیاری از افراد، حساسیت دندان با مصرف مواد سرد و گرم تجربه می شود.

حساسیت دندان (گاهی اوقات به آن حساسیت بیش از حد عاج گفته می شود) زمانی که شما را از لذت بردن از غذاها و نوشیدنی های مورد علاقه خود باز می دارد، می تواند واقعا خسته کننده باشد. ممکن است بیشتر در مورد علل حساسیت دندان ها، محرک ها و نحوه توقف فوری درد کنجکاو باشید.

خوشبختانه، در این راهنما برای دندان‌های حساس، همه چیزهایی را که لازم است بدانید وجود دارد، از جمله:

·       علائم رایج دندان های حساس

·       علت حساسیت دندان چیست؟

·       نحوه تشخیص دندان های حساس

·       درمان حساسیت دندان

·       چه زمانی برای دندان های حساس به دندانپزشک مراجعه کنیم

·       چگونه از حساسیت دندان جلوگیری کنیم؟

·       دهانشویه و خمیردندان برای دندان های حساس

به مطالعه این پست ادامه دهید تا متوجه شوید چه چیزی باعث حساسیت دندان شما می شود، چگونه درد دندان های حساس را فورا متوقف کنید و حساسیت دندان را از تبدیل شدن به یک مشکل جدی تر سلامت دهان به حداقل برسانید.

علائم رایج حساسیت دندان

آیا تا به حال هنگام نوشیدن یک نوشیدنی سرد، گاز گرفتن یک خوراکی شیرین یا حتی بیرون رفتن در هوای سرد، درد شدید ناگهانی در دندان های خود تجربه کرده اید؟

اگر بله، ممکن است با یک مشکل دندانی به نام دندان های حساس یا حساسیت دندانی سروکار داشته باشید. برخی از علائم رایج حساسیت دندان عبارتند از:

·     درد یا ناراحتی ناگهانی و شدید در هنگام مواجهه با دمای سرد یا گرم دندان‌ها، غذاهای شیرین یا اسیدی و حتی وزش هوای سرد

·     حساسیت دندان هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن

·       ناراحتی هنگام لذت بردن از غذاها یا نوشیدنی های مورد علاقه خود

·       حساسیت دندانی که می آید و می رود و باعث می شود حدس بزنید و نگران شوید

·      درد یا ناراحتی در حین یا بعد از اقدامات یا درمان های دندانپزشکی

علت حساسیت دندان چیست؟

علت حساسیت دندان

حساسیت دندان ها یک مشکل رایج است که 30 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. حساسیت به عاج بیشتر در افراد 20 تا 40 ساله دیده می شود و زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به آن هستند.

در واقع، یک مطالعه نشان داد که حساسیت دندان توسط یک نفر از هر هشت بیمار دندانپزشکی در شمال غربی ایالات متحده تجربه می شود. برای درک چگونگی کمک به دندان های حساس، به دست آوردن بینش در مورد دندان های حساس یا عواملی که دندان های شما را حساس می کند، بسیار مهم است.

به عنوان یک قاعده کلی، اصل اساسی پشت حساسیت دندان، افزایش قرار گرفتن لایه عاج داخلی دندان با محیط دهان است که در نتیجه حرکت مایعی است که می تواند بافت عصبی یا پالپ را در این لایه تحریک کند.

علل حساسیت دندان عبارتند از:

مینای فرسوده: مینا لایه بیرونی و محکم محافظ دندان شما است که عاج و اعصاب دندان زیر آن را می پوشاند. فرسایش مینای دندان می تواند ناشی از فرآیندهای مکانیکی (مانند دندان قروچه) یا فرآیندهای شیمیایی (مانند غذاهای اسیدی بیش از حد (لیمو و غیره) یا اختلالات خوردن (مانند پرخوری) باشد. ممکن است متوجه شوید که دندان‌های شما به دنبال شکستن مینای دندان نیمه شفاف به نظر می‌رسند یا به سرما یا گرما حساس هستند.

ریشه های دندان در معرض: این زمانی اتفاق می افتد که بخشی از دندان شما با کمترین مینای محافظتی در معرض دید قرار می گیرد و احتمال حساسیت دندان ها را افزایش می دهد.

حفره ها: این ها می توانند منجر به قرار گرفتن عاج و اعصاب دندان شما شوند و در نتیجه دندان های حساس و دردناک ایجاد شوند.

دندان ترک خورده یا ترک خورده: این می تواند وسط دندان و گاهی اوقات حتی اعصاب شما را در معرض دید قرار دهد و باعث حساسیت دندان به هوا، سرما یا گرما شود.

پرکردگی فرسوده یا نامناسب: هنگامی که یک حفره قدیمی با یک پرکننده فرسوده یا نامناسب درمان می شود، حساسیت دندان همچنان می تواند یک مشکل باشد.

بیماری لثه: تحلیل رفتن لثه، عاج دندان را که هیچ مینای محافظی ندارد در معرض دید قرار می دهد و در نتیجه باعث حساس شدن دندان ها می شود.

فرسایش لثه: این یک روند عادی تحلیل لثه است. تقریبا 90 درصد افراد بالای 65 سال آن را تجربه می کنند. فرسایش لثه همچنین می تواند احتمال حساسیت دندان ها به سرما و گرما را افزایش دهد.

حساس شدن دندان ها پس از تمیز کردن: این امر بسیار رایج است، به خصوص اگر بیماری لثه داشته باشید.

مواد بلیچینگ: استفاده بیش از حد از مواد بلیچینگ و محصولات سفید کننده دندان، به ویژه پراکسید هیدروژن، ماده اصلی سفید کننده، می تواند منجر به مینای متخلخل شود و به حساسیت دندان ها کمک کند.

ترمیم های دندانی مخالف: تماس مداوم بین ترمیم های دندانی مانند آمالگام و فلزات مورد استفاده در تمام روکش های پوششی، می توانند منجر به “شوک گالوانیکی” شوند. اثر مستقیم آن یک حساسیت تکان دهنده مداوم در هر بار جویدن است.

شرایط ژنتیکی: اختلالات مادرزادی ارثی مانند amelogenesis imperfecta که ناهنجاری مینای دندان‌های شیری و دائمی را شرح می دهد می‌تواند مستعد حساسیت دندان‌ها باشد و نیاز به مدیریت تخصصی طولانی مدت دارد.

هر یک از این عوامل حساسیت دندان می تواند دندان را نسبت به محرک های ذکر شده مانند گرما، سرما، شیرینی ها و پرکردگی ها حساس کند.

دندان های شما سخت ترین جزء بدن شما هستند، حتی بیشتر از استخوان های شما. با این حال، اگرچه آنها سخت هستند، اما همچنان می توانند مشکلاتی مانند حساسیت بیش از حد عاج را در هنگام تحریک قسمت های داخلی دندان ایجاد کنند. در اینجا آرایش دندان های شما و نحوه حساس شدن آنها آمده است:

مینا که لایه بیرونی سخت است،عاج، که نرم تر است و ریشه دندان شما را احاطه کرده است،پالپ دندان که داخل عاج است.

پالپ دندان، مرکز حساس دندان است که خانه رگ های خونی ظریف اعصاب است. این اعصاب چیزی هستند که حساسیت ایجاد می کنند و به شما سیگنال می دهند که مشکلی در دندان شما وجود دارد که دندانپزشک باید آن را ببیند. دلایل اصلی حساسیت دندان ها می تواند شامل پوسیدگی دندان، اسیدیته زیاد در رژیم غذایی فرد و تحلیل لثه باشد.

چه چیزی باعث ایجاد دندان های حساس می شود؟

حساسیت دندان به گرما

محرک های دندان های حساس عبارتند از قرار گرفتن در معرض غذاهای سرد و گرم، پرکردن، لمس دندان و خوردن غذاهای شیرین. بیایید نگاهی دقیق تر به رایج ترین محرک ها داشته باشیم.

حساسیت دندان ها به غذاهای سرد و گرم

آیا تا به حال با خوشحالی یک گاز بزرگ از بستنی قیفی گرفته اید که انتظار داشتید سرخوشانه از آن لذت ببرید؟ و در مقابل یک شوک دردناک را تجربه کردید؟ خوب، داشتن دندان های حساس به دما برای بسیاری یک تجربه بسیار رایج است.

بنابراین ممکن است بپرسید چرا دندان های من به غذاها و نوشیدنی های سرد حساس هستند؟ هنگامی که دندانی دارید که به سرما حساس است، مینای دندان شکسته یا فرسوده به احتمال زیاد مقصر اصلی است.

این مینای نازک یا ترک خورده باعث می‌شود که احساس سرما به اعصاب دندان‌ها راه پیدا کند. در مقابل، ممکن است دندان‌های شما به گرما حساس باشد و به احتمال زیاد توسط همان عواملی مانند حساسیت به سرما ایجاد می‌شود.

حساسیت دندان بعد از پر کردن

آیا دندان شما پس از انجام ترمیم یا پر کردن به محرک های سرد یا گرم حساس است؟ تجربه حساسیت دندان بعد از پر کردن بسیار رایج است و ممکن است ماه ها پس از پر کردن دندان رخ دهد.

دلایلی که ممکن است متوجه شوید دندان هایتان بعد از ترمیم یا پر کردن حساس هستند عبارتند از:

·       انجام ترمیم یا پر کردن انتهای عصب داخل دندان را تحریک کرده است.

·       مشکلات هم ترازی بایت ناشی از پر کردن نامناسب.

·       التهاب پالپ دندان که به پالپیت معروف است.

اگر بعد از ترمیم یا پرکردن دندان دچار حساسیت شدید، به خصوص اگر بیش از دو هفته از انجام آن گذشته باشد، باید با دندانپزشک خود صحبت کنید تا در صورت لزوم بتوانید ویزیت و درمان شوید.

دندان حساس به لمس

اگر هنگام مسواک زدن یا جویدن با انگشت آن را لمس می‌کنید یا به دندان‌هایتان فشار دیگری وارد می‌کنید، دندان شما حساس است، ممکن است به دلیل فرسودگی مینای دندان نیز ایجاد شده باشد. همچنین در صورت داشتن تراز ضعیف دندانی، دندان قروچه یا شکستگی دندان، فشار ممکن است باعث حساسیت دندان ها شود.

حساسیت دندان ها به شیرینی جات

اگر دندان ها به شیرینی ها حساسیت دارند، ممکن است در یک چرخه معیوب گرفتار شوید. شیرینی ها حاوی قند هستند که می تواند منجر به فرسایش مینای دندان و پوسیدگی دندان شود. ترک ها و مینای ضعیف ایجاد شده به عصب دندان شما اجازه می دهد تا با محرک های بیرونی تماس پیدا کند و باعث حساسیت و درد شود.

نحوه تشخیص دندان های حساس

تشخیص حساسیت دندان مستلزم معاینه دندانپزشکی توسط دندانپزشک شما است و می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

بحث در مورد علائم: دندانپزشک شما علائم خاص شما، شدت آنها و زمان بروز آنها را بررسی می کند تا شکایت شما را درک کند و محرک های احتمالی را شناسایی کند.

بررسی تاریخچه دندانپزشکی: دندانپزشک شما سابقه دندانپزشکی شما را بررسی می کند، از جمله کارهای قبلی دندانپزشکی، عادات بهداشت دهان و دندان و استفاده از محصولات بلیچینگ دندان یا خمیر دندان ساینده.

تست های حساسیت دندان: دندانپزشک ممکن است به آرامی به دندان های شما ضربه بزند یا از ابزار دندانپزشکی برای اعمال هوا یا آب سرد استفاده کند تا دندان های آسیب دیده را شناسایی کند و سطح حساسیت را اندازه گیری کند.

معاینه بصری: یک معاینه بصری کامل از دندان ها، لثه ها و سلامت کلی دهان شما برای شناسایی علائم پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا حساسیت آسیب زا انجام می شود.

اشعه ایکس دندان: اغلب، اشعه ایکس دندان ممکن است برای بررسی مسائل پنهان، مانند پوسیدگی دندان در زیر خط لثه یا دندان های نهفته، که می تواند به حساسیت کمک کند، انجام شود.

پس از تشخیص: هنگامی که معاینه کامل شد و علت حساسیت دندان شما تشخیص داده شد، دندانپزشک شما گزینه های درمانی مناسب را برای کمک به کاهش ناراحتی و رفع مشکلات اساسی دندانی مورد بحث قرار می دهد.

درمان حساسیت دندان

در این قسمت قصد داریم به درمان دندان های حساس بپردازیم. بسته به دلایل ایجاد دندان های حساس، طیف وسیعی از گزینه های درمان دندان های حساس وجود دارد که باید امتحان کنید.

در موارد خاص، استفاده از داروهای خانگی یا محصولاتی که از فروشگاه خریداری می‌شوند، می‌تواند روشی سریع، آسان و مؤثر برای حساسیت‌زدایی دندان‌ها باشد.

از سوی دیگر، ممکن است قبل از اینکه حساسیت دندان شما به یک دندان درد تمام عیار تبدیل شود، به درمان دندانپزشکی برای رفع علت زمینه ای نیاز داشته باشید.

در ادامه برخی از گزینه‌های درمانی دیگری که ممکن است برای شما مناسب باشند، توضیح داده شده است.

درمان های خانگی برای دندان های حساس به سرما

حساسیت دندان به سرما

در اینجا چند درمان خانگی به طور خاص برای حساسیت به سرما وجود دارد:

از غذاهای محرک اجتناب کنید: این یکی از موثرترین راه‌ها برای کمک به دندان‌های شما در زمانی که به سرما حساس هستند، است. یعنی سعی کنید از بستنی یا نوشیدنی های سرد دوری کنید.

از یک خمیر دندان مخصوص استفاده کنید: در ادامه بیشتر در مورد این مطلب خواهید خواند، اما انواع زیادی از خمیر دندان برای دندان های حساس وجود دارد.

از مسواک نرم استفاده کنید: استفاده از مسواک با موهای نرم به کاهش تحریک کمک می کند و به سایش مینای دندان شما کمک نمی کند. گزینه های برقی و دستی زیادی برای حساسیت دندان نیز وجود دارد.

خمیر دندان برای دندان های حساس

خمیردندان می تواند به عنوان یک درمان طولانی مدت واقعا موثر باشد. برخی از افراد در عرض چند روز بهبودی در لثه ها و دندان های حساس را گزارش می دهند. اطمینان حاصل کنید که خمیردندان حاوی فلوراید را انتخاب کنید، زیرا این یک عنصر کلیدی برای تقویت مینای دندان است.

دندانپزشک شما حتی ممکن است یک خمیر دندان حساس با غلظت فلوراید بالاتر برای تسکین دندان درد تجویز کند.

گفته می شود، انواع خمیردندان های حساسیت زدا وجود دارد. بسیاری از آنها به دلایل مختلف مانند توانایی سفید کنندگی، تسکین سریع، یا به این دلیل که بدون هیچ گونه محصول حیوانی ساخته شده اند، برجسته می شوند.

چه زمانی برای دندان های حساس به دندانپزشک مراجعه کنیم

درد ناشی از حساسیت بیش از حد عاج فقط باید زودگذر باشد و نه طولانی مدت یا ثابت. هنگامی که دندان‌های شما به محرک‌هایی مانند قند، اسید یا دمای شدید حساس است، تنها زمانی درد ایجاد می‌شود که دندان‌های شما با این موارد تماس پیدا کند. 

اگر درد پس از این محرک‌ها برای مدت طولانی ادامه داشته باشد یا با چیز خاصی که می‌خورید یا می‌نوشید همراه نباشد، این احتمال وجود دارد که مشکل جدی‌تری نسبت به حساسیت دندان باعث درد شما شده باشد. در این مورد، انجام معاینه دندان برای بحث در مورد نگرانی های خود بهترین است.

تا زمان ملاقات، می‌توانید با مصرف مسکن‌های معمولی (در صورتی که معمولاً برای شما مناسب هستند)، هر درد را کنترل کنید. 

برای به حداقل رساندن حساسیت دندان چه کاری می توان انجام داد؟

درمان حساسیت دندان

حساسیت ممکن است به دلیل عوامل متعددی رخ دهد. مسواک زدن روتین و نخ دندان کشیدن با استفاده از تکنیک مناسب یکی از اولین گام ها برای به حداقل رساندن حساسیت دندان است زیرا از پوسیدگی و فرورفتگی دندان جلوگیری می کند. همچنین باید مطمئن شوید که خیلی محکم روی دندان یا لثه خود مسواک نزنید. این می تواند به سایش یا تحلیل لثه منجر شود، لایه دوم سطح دندان – عاج – را در معرض قرار دهد و باعث حساسیت دندان در اثر تحریک عصبی در لایه عاج شود. استفاده از مسواک با موهای نرم نیز به پیشگیری و به حداقل رساندن حساسیت دندان کمک می کند.

اگر در حال حاضر حساسیت دارید، استفاده از یک خمیردندان مخصوص مانند Sensodyne یا یک خمیر دندان حاوی فلوراید تجویزی می تواند به کاهش ناراحتی کمک کند. اگر حساسیت دندان باقی بماند و/یا خود به خود رخ دهد، ممکن است با یک مشکل جدی دندانی مانند حفره یا شکستگی دندان مواجه شده باشید. در این موارد بهتر است برای ارزیابی دندان و درمان مناسب به دندانپزشک مراجعه کنید.

چگونه دندان های حساس را برای همیشه ترمیم کنیم؟

اگر به دنبال این هستید که چگونه دندان های حساس خود را به طور کامل درمان کنید، دندانپزشک شما احتمالاً پاسخ این سوال را خواهد داشت. بسته به اینکه چه چیزی باعث حساس شدن دندان‌های شما می‌شود، ممکن است یکی از این درمان‌ها را توصیه کنند:

·       استفاده از فلوراید

·       استفاده از خمیر دندان برای دندان های حساس

·       باندینگ:رزین باندینگ برای دندان های حساس توسط دندانپزشکان برای پوشاندن نواحی حساسی که در آنجا مینای دندان از بین رفته است استفاده می شود. با پوشاندن ناحیه مشکل، دیگر حساسیتی وجود ندارد.

·       ترمیم یا پر کردن:هنگامی که حساسیت دندان به دلیل حفره ایجاد می شود، دندانپزشک شما می تواند درمان ترمیم یا پر کردن را پیشنهاد دهد تا حفره را مسدود کند و از بدتر شدن آن جلوگیری کند.

·       جراحی پیوند لثه:اگر علت لثه ها و دندان های حساس شما عقب نشینی لثه باشد، دندانپزشک شما ممکن است جراحی را برای برداشتن بافت لثه از جای دیگری و پیوند آن بر روی ناحیه در حال عقب نشینی پیشنهاد دهد.

·      عصب کشی: در موارد شدید حساسیت، جراحی کانال ریشه ممکن است برای برداشتن اعصاب مواجه شده انجام شود. برای جزئیات بیشتر به راهنمای کامل ما برای درمان ریشه مراجعه کنید.

سفید کردن دندان برای دندان های حساس

شما مجبور نیستید به طور کامل از تلاش خود برای یک لبخند روشن تر صرف نظر کنید فقط به این دلیل که حساسیت دندان دارید. در واقع، ما یک مقاله کامل در مورد سفید کردن دندان‌ها و دندان‌های حساس نوشته‌ایم که اگر در مورد بهترین گزینه‌ها برای سفید کردن دندان‌های حساس، از جمله روش‌ها و محصولات مختلف سفیدکننده، مانند بهترین خمیردندان سفیدکننده برای دندان‌های حساس فکر می‌کنید، می‌توانید آنرا مطالعه کنید.

محصولات بلیچینگ می توانند روی مینای دندان شما خشن باشند، بنابراین ممکن است بخواهید از محصولاتی استفاده کنید که روی مینای دندان و دندان حساس شما ملایم تر باشند تا از حساسیت بیشتر دندان بعد از بلیچینگ جلوگیری کنید.

جلوگیری از حساسیت دندان

ما در مورد برخی از درمان‌های دندان‌های حساس صحبت کرده‌ایم، اما آیا می‌دانستید دندان‌های حساس قابل پیشگیری هستند؟ عامل اصلی از بین بردن مینای دندان و ایجاد حفره، رژیم غذایی شماست.

استفاده از نی برای نوشیدنی های شیرین یا اسیدی مانند نوشابه و آب میوه می تواند آسیب به دندان های شما را به حداقل برساند. شما حتی می توانید یک نی قابل استفاده مجدد را هر کجا که هستید با خود ببرید!

یکی دیگر از دلایل حساسیت دندان، روش نامناسب مسواک زدن است. شما باید از یک مسواک نرم یا متوسط در حرکات دایره ای یا بالا و پایین (نه پهلو به پهلو) استفاده کنید و از خمیر دندان های خشن یا ساینده برای دندان های حساس خودداری کنید.

از طرف دیگر، سرمایه گذاری روی یک مسواک برقی برای دندان های خود را در نظر بگیرید. می تواند به شما در مسواک زدن صحیح کمک کند، به این معنی که احتمال ساییدگی مینای دندان و ایجاد حفره ها بسیار کمتر است.

نتیجه گیری

دلایل زیادی وجود دارد که چرا شما ممکن است حساسیت دندانی داشته باشید. شما ممکن است بعد از پر کردن، بعد از بلیچینگ دندان‌های حساسی داشته باشید یا مانند بسیاری از افراد، ممکن است دندان‌هایی داشته باشید که به محرک‌های سرد و گرم حساس هستند.

به هر دلیلی، بهترین راه حل برای دندان حساس، پیروی از مسواک زدن صحیح و مراقبت های عمومی است. این شامل مسواک زدن منظم و صحیح، استفاده از نخ دندان برای حساسیت دندان ها در هر روز است. با ویزیت های منظم دندانپزشکی همراه باشید تا بتوانند پوسیدگی ها یا مشکلات لثه را زود تشخیص دهند و مناسب ترین درمان را به شما ارائه دهند.

سوالات متداول در زمینه حساسیت دندان ها:

چرا دندان های من اینقدر حساس هستند؟

دندان‌های شما ممکن است در نتیجه “علل مختلف حساسیت دندان‌ها” حساس شوند که می‌تواند از بین رفتن پوشش سخت و مینای دندان‌ها یا قرار گرفتن در معرض محرک‌هایی مانند شیرینی‌جات باشد.

اگر حساسیت شدید دندان‌ دارید، ممکن است دچار حفره، عفونت یا بیماری لثه شده باشید. دندانپزشک شما می‌تواند دندان شما را معاینه کند و مشکلات اساسی را که نیاز به درمان دارند شناسایی کند.

چگونه از شر حساسیت دندان خلاص شوم؟

می توانید با استفاده از خمیردندان ها و دهانشویه های مخصوص که برای محافظت و تقویت مینای دندان طراحی شده اند، حساسیت دندان را از بین ببرید. برای رفع کامل، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

چرا در دوران بارداری دندان های حساسی دارم؟

دندان های حساس در دوران بارداری ممکن است در نتیجه “لثه بارداری” باشد که بیش از 60 درصد از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت با افزایش جریان خون به بافت لثه و تغییرات هورمونی مرتبط است که بر توانایی بدن برای تحمل تجمع پلاک تأثیر می گذارد. در حالی که التهاب لثه حاملگی موقتی است، زنان باردار تشویق می شوند تا مراقبت های بهداشتی و روتین خود را افزایش دهند.

آیا دندان های من بعد از سفید کردن یا بلیچینگ حساس می شوند؟

ممکن است پس از سفید کردن دندان ها، چه با کیت خانگی و چه در دندانپزشک، حساسیت دندان ایجاد شود. با این حال، برخی از کیت های سفید کننده ممکن است به طور خاص فرموله شده باشند تا ملایم باشند، بنابراین از همین جا شروع کنید. همچنین می توانید با استفاده از محصول کمتر از زمان توصیه شده شروع کنید و به آرامی آن را انجام دهید تا ببینید چگونه است.

چرا بعد از پر کردن دندان دچار حساسیت می شوم؟

ممکن است بعد از پر کردن دندان‌های حساسی ایجاد شود که غیرمعمول نیست و محتمل‌ترین دلیل آن این است که انتهای عصب در دندان مختل شده یا در معرض قرار گرفته است. این احساس باید پس از چند روز پس از گذشت زمان بهبودی خود به خود فروکش کند. اگر بیش از دو هفته پس از پر کردن، حساسیت را تجربه کردید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

چرا با نوشیدن آب سرد دندان هایم درد می کند؟

ممکن است حساسیت دندان به آب سرد را تجربه کنید که ممکن است نشان دهنده ساییدگی یا ترک خوردگی مینای دندان باشد. اگر مورد شما شدید باشد، دندانپزشک شما درمان مناسب را برای دندان های حساس شما توصیه می کند. علاوه بر این، اگر دندان شما به گرما حساس است، به احتمال زیاد به دلیل همین مشکل است.

چرا فقط یک دندان به سرما حساس است؟

داشتن تنها یک دندان حساس به گرما یا سرما ممکن است نشان دهنده مشکل جدی تری مانند پوسیدگی باشد که دندانپزشک شما می خواهد آن را بررسی کند.

علت حساسیت ناگهانی دندان ها چیست؟

حساسیت ناگهانی دندان معمولاً هنگام خوردن غذاهای سرد یا اسیدی اتفاق می‌افتد و ممکن است مدتی بعد از یک عمل دندانپزشکی مانند پرکردن ظاهر شود یا می‌تواند نشان دهنده قرار گرفتن در معرض ریشه عصبی باشد. اگر حساسیت دندان شما را آزار می دهد، از دندانپزشک خود در مورد آن بپرسید، و او به شما کمک می کند تا راه حلی پیدا کنید.

وقتی دندان حساسی دارم چه کار کنم؟

اگر به این فکر می کنید که وقتی دندان حساسی دارید چه کاری انجام دهید، می توانید با برخی از درمان های رایج مانند اجتناب از محرک هایی مانند شیرینی ها و نوشیدنی های اسیدی شروع کنید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که از مسواک با موهای نرم استفاده می کنید و از خمیر دندان ساخته شده برای مقابله با حساسیت دندان استفاده می کنید. اگر تسکین دندان های حساس وجود ندارد، می توانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در مورد گزینه های درمانی بیشتر صحبت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا