ونیر دندان

ونیر دندان

ونیر دندان : همه آنچه که درباره ونیر دندان باید بدانید

لبخند شما یکی از مهم ترین بخش های تاثیرگذار در نگاه اول است، بنابراین قطعا ارزش سرمایه گذاری روی آن را دارد. در واقع، نظرسنجی آکادمی دندانپزشکی زیبایی آمریکا نشان داد که 48 درصد از بزرگسالان آمریکایی لبخند یک شخص را به یاد ماندنی ترین لبخند ویژگی یک فرد می دانند.

ونیرهای زیبایی یکی از بهترین راه ها برای ترمیم دندان های ترک خورده و لکه دار هستند. با این حال، بهتر است قبل از انجام ونیر در رابطه با آن اطلاعات کسب کنید.

ونیر دندان

وینرها پوشش‌های نازکی هستند که به سطح جلویی دندان‌ها متصل می‌شوند تا عیوب را بپوشانند و از مینای دندان محافظت کنند. آنها به دلیل مقرون به صرفه بودن در مقایسه با سایر روش های دندانپزشکی ترمیمی، به طور فزاینده ای در ایران محبوب می شوند.

ونیرهای کامپوزیت و پرسلن هر دو در دسترس هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه این مقاله در مورد انواع مختلف موجود بیشتر توضیح خواهیم داد. هر نوع را که انتخاب کنید، فرآیند انجام، سریع و معمولا بدون درد است.

در این راهنما موارد زیر را پوشش خواهیم داد:

·       انواع ونیرها و هزینه ها

·       دلایل بدست آوردن آنها

·       فرآیند جاگذاری

بنابراین به خواندن ادامه دهید تا متوجه شوید که آیا این می تواند بهترین راه برای به دست آوردن لبخندی باشد که می توانید با اعتماد به نفس نشان دهید یا خیر!

هزینه ونیر دندان

قیمت ونیرها چقدر است؟

ونیرهای کامپوزیت به نسبت ونیرهای پرسلن ارزانتر هستند. این یک تفاوت بزرگ است، اما، مانند بسیاری از دندانپزشکی های زیبایی، هزینه آن به نیازهای هر بیمار بستگی دارد.

انواع ونیر دندان

ونیرهای پرسلن

ونیر پرسلن

تا حد زیادی بادوام ترین نوع ونیر دندان، ونیری است که از مواد سرامیکی ساخته شده باشد. اگرچه این نوع ونیر نازک است، اما می توان انتظار داشت که 10 تا 20 سال دوام عمر داشته باشد. ونیرهای پرسلن زیرکونیا می‌توانند استحکام بیشتری را برای دندان‌های کمی آسیب دیده که نیازی به ونیر ندارند، ایجاد کنند.

این نوع ونیر ها لبخند طبیعی تری دارند

پرسلن در برابر لکه مقاوم است و شفافیت مواد به این معنی است که آنها بسیار شبیه دندان های طبیعی هستند.

این واقعیت که آنها در لابراتوار دست ساز هستند به این معنی است که دندانپزشک در این روش مسئولیت کمتری دارد. با این حال، آنها همچنان باید در قرار دادن صحیح هر قطعه مهارت داشته باشند.

هزینه ونیر پرسلن بزرگترین عیب است که معمولاً حداقل دو برابر کامپوزیت است. آنها همچنین نیاز دارند که مقداری از مینای دندان سالم شما برداشته شود تا ونیر به درستی جا بیفتد. این بدان معنی است که شما یک عمر ونیر یا برخی دیگر از پوشش های دندان را متعهد می شوید.

ونیرهای کامپوزیت

کامپوزیت ها به طور قابل توجهی ارزان تر از دندان های پرسلن هستند، اما در مقابل، زیبایی ظاهری کمتری دارند. همچنین انتظار نمی رود که آنها تا 5 سال عمر کنند. پس از این مدت، مواد ممکن است شروع به خرد شدن یا لکه شدن کنند و نامناسب شوند.

با این وجود، کامپوزیت ها راه حلی هستند که می توانند به عنوان یک جایگزین ارزان قیمت نسبت به پرسلن بسیار مفید باشند. در این مورد، ممکن است به آنها “ونیر موقت” گفته شود، حتی اگر برای چندین ماه یا سال استفاده شود.

ممکن است بتوان کامپوزیت ها را بدون برداشتن مینای دندان سالم به کار برد – به خصوص در مواردی که بیمار می خواهد دندانی را که خیلی کوتاه یا کوچک است اصلاح کند یا روی یک دندان تراشیده را بپوشاند. برای بسیاری از افراد، این یک مزیت بزرگ است زیرا به این معنی است که درمان کاملاً برگشت پذیر است.

نتیجه نهایی به شدت به مهارت دندانپزشک زیبایی بستگی دارد، بنابراین قبل از ادامه کار حتماً در این باره تحقیق کنید.

اگرچه بودجه هر فرد در انجام روش های دندانپزشکی زیبایی مهم است، اما هنگام انتخاب دندانپزشک برای ارائه درمان خود صرفاً به هزینه آن نگاه نکنید. شما باید به دنبال یک متخصص شناخته شده با تجربه در این عمل زیبایی باشید.

اگر بیمه درمانی خصوصی با طرح بیمه دندانپزشکی دارید، باید بررسی کنید که آیا بیمه نامه شما درمان های زیبایی را پوشش می دهد یا خیر. معمولاً طرح‌های سطح پایه این کار را نمی‌کنند، اما طرح‌های گران‌تر اغلب حداقل بخشی از هزینه را جبران می‌کنند. 

نحوه انجام ونیرها

انجام ونیر دندان

پس از مشاوره اولیه که می توانید مشکل و انتظارات خود را توضیح دهید، دندانپزشک زیبایی شما عکس می گیرد و ممکن است تصویر دندانی از دندان های موجود شما ایجاد کند. او همچنین ممکن است یک عکس رادیوگرافی از دهان برای بررسی وضعیت فعلی دندان انجام دهد.

دندانپزشک شما همچنین مشکلاتی مانند بیماری لثه را که ممکن است قبل از شروع درمان نیاز به بررسی داشته باشد، بررسی خواهد کرد.

اگر از ادامه درمان پیشنهادی رضایت داشته باشید، دندانپزشک شما کار مقدماتی را آغاز خواهد کرد. این معمولاً شامل «تراشیدن» یک لایه نازک از مینای دندان یا دندان‌ها برای ایجاد ارتفاع و اندازه مناسب برای چسباندن ونیرها است. در برخی از انواع ونیر، نیازی به برداشتن مینای دندان نیست.

این فرآیند نباید دردناک باشد زیرا هیچ اعصابی در مینای دندان وجود ندارد. با این حال، دندانپزشک شما ممکن است برای احتیاط یک داروی بی حسی تجویز کند.

اگر هدف نهایی دندان‌های سفیدتر است اما تمام دندان‌های خود را نمی‌پوشانید، ممکن است قبل از شروع درمان به تمیز کردن دندان و سفید کردن دندان‌های اطراف نیاز داشته باشید. اگر ونیر‌ها با دندان‌های سفید شده مطابقت دارند، باید یک برنامه منظم برای سفید کردن دندان‌ها رعایت کنید. در غیر این صورت، دندان های طبیعی در مقایسه با دندان های ونیر زرد رنگ به نظر می رسند.

ونیرهای پرسلن

وقتی نوبت به ونیرهای پرسلن می رسد، این روند طولانی تر می شود. این به این دلیل است که هر ونیر باید به صورت جداگانه در لابراتوار ساخته شود. انتظار می رود که این کار بین 1 تا 3 هفته طول بکشد.

پس از اینکه دندان‌های شما سوهان کشیده شد، دندانپزشک شما با استفاده از مواد مناسب، قالب دندانی می‌گیرد که برای اطمینان از تناسب کامل ونیرها استفاده می شود.

در این مرحله باید به شما ونیرهای موقت داده شود تا از دندان های آماده شده محافظت کرده و در زمان انتظار دندان های دائمی حساسیت را کاهش دهد.

پس از آماده شدن ونیرهای پرسلن، قرار نوبت بعدی خود را خواهید داشت. دندانپزشک شما دوباره دندان های شما را به طور کامل تمیز می کند و از اسید برای زبری سطح دندان و ونیر استفاده می کند. برای محکم کردن روکش ها در جای خود از یک چسب دندانی قوی استفاده می شود.

قرار دادن ونیر بر روی دندان ها هنر دقیقی است و بسته به تعداد دندان های تحت درمان ممکن است یک یا دو ساعت طول بکشد. در برخی موارد، این عمل تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

در حالت ایده‌آل، باید از یک مانع لاستیکی برای جداسازی دندان/دندانی که روی آن کار می‌شود استفاده شود. این، سطح را خشک نگه می دارد، زیرا هر گونه رطوبت ممکن است با عامل اتصال تداخل داشته باشد.

ونیرهای کامپوزیت

ونیرهای کامپوزیت اغلب در یک جلسه انجام می شوند. دندانپزشک سطح دندان را با اسید زبر می کند و سپس یک ماده باندینگ دندانی (چسب) روی دندان قرار می دهد.

سپس مواد کامپوزیت را در لایه های نازک می سازند و به تدریج دندان را به شکل مورد نیاز در می آورند. خمیر در هر مرحله با استفاده از نور مخصوص محکم می شود.

هنگامی که هم شما و هم دندانپزشکتان از ظاهر، رنگ و شکل روکش راضی شدید، سطح آن صیقلی می شود تا مانند یک دندان طبیعی به نظر برسد.

ونیر قبل و بعد

برخی از نتایج به‌دست‌آمده کاملاً حیرت‌انگیز هستند و اغلب لبخند افراد را کاملاً تغییر می‌دهند. ممکن است این روش را بشنوید که به آن “تغییر لبخند هالیوودی” گفته می شود. عکس های قبل و بعد نشان می دهد که لبخند چقدر می تواند چهره یک فرد را تغییر دهد.

دلایل انجام ونیر دندان

آیا می‌دانستید که از هر چهار بزرگسال، یک نفر از رویدادهای اجتماعی اجتناب می‌کند، زیرا نسبت به لبخند خود احساس خوبی ندارند؟

هیچ کس نباید نسبت به زیبایی لبخند خود احساس بدی داشته باشد، و ونیر دندان تنها یکی از راهکارهایی است که افراد می توانند برای بازگرداندن اعتماد به نفس خود انجام دهند. در سال 2006، حدود 600000 نفر ونیر داشتند و از آن زمان این تعداد همچنان رو به افزایش بوده است.

با انجام ونیر دندان می توانید به تعدادی از نتایج دست یابید:

تغییر رنگ دندان: گاهی اوقات دندان ها ممکن است به طور طبیعی یا به دلیل انتخاب سبک زندگی (سیگار، قهوه، شراب و غیره) رنگ مات یا زردی داشته باشند. تغییر رنگ دندان همچنین می تواند نتیجه درمان های پزشکی (مثلاً مصرف مکرر آنتی بیوتیک با دوز بالا در دوران کودکی) یا ضربه ای باشد که اعصاب داخل را از بین می برد. درمان‌های سفیدکننده سنتی ممکن است در برخی موارد نتایج رضایت‌بخشی به همراه نداشته باشد یا ممکن است دندان‌های بیمار نسب به فرآیند بلیچینگ حساس باشد.

تغییر شکل دندان‌ها: دندان‌ها می‌توانند به طور طبیعی خیلی کوچک یا خیلی کوتاه باشند، که باعث می‌شود در مورد لبخند زدن خودآگاه باشید. این تکنیک به شما این امکان را می دهد که شکل لبخند خود را اصلاح کنید و تفاوت ها را به طور موثر احساس کنید.

ترمیم دندان های ترک خورده: بسیاری از افراد دارای تراشه های کوچکی در دندان های خود هستند که اگرچه از نظر پزشکی مشکل زا نیستند، اما از آن ناراحت هستند.

پوشاندن ناهماهنگی: ونیرها مانند ارتودنسی دندان ها را حرکت نمی دهند یا صاف نمی کنند، اما می توان از آنها برای رفع شکاف ها و اصلاح ظاهر نامرتب دندان ها استفاده کرد.

ترمیم آسیب های ناشی از دندان قروچه: ونیرها ممکن است گزینه ای برای ترمیم دندان های آسیب دیده ناشی از دندان قروچه باشند، اما این بستگی به شدت آسیب و دندان قروچه دارد. استفاده از ونیرهای پرسلن نه تنها ظاهر زیبایی را بازیابی می کند، بلکه دندان ها را از حساسیت به سرما و گرما محافظت می کند. اما، بیماران نیاز به درمان بعدی برای مشکل دارند.

تقویت دندان ها با مینای ضعیف: اگر دندان های حساس یا دندان های شفاف دارید، ممکن است از مینای بسیار نازک باشد که در نهایت می تواند منجر به مشکلاتی مانند پوسیدگی شود.

مراقبت از ونیرها

لثه های شما در طول عمل فیتینگ اندکی به عقب رانده می شوند بنابراین ممکن است برای چند روز درد داشته باشند. هنگامی که آنها به حالت عادی بازگشتند، باید برنامه منظم مراقبت از دهان خود را انجام دهید.

مراقبت بهداشت دهان و دندان بعد از ونیر را رعایت کنید

نگران از دست دادن ونیرهای دندانی خود در حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نباشید – آنها بسیار محکم چسبیده اند!

توصیه می کنیم این نکات را دنبال کنید تا دندان های جدید خود را زیبا نگه دارید:

·       از مسواک با کیفیت استفاده کنید و مرتباً آن را عوض کنید

·       هر روز نخ دندان بکشید و از اسپری یا دهان شویه دندان استفاده کنید

·       به طور منظم برای تمیز کردن دندان و برداشتن جرم دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید

·       اگر به چای، قهوه و شراب علاقه دارید، مراقب تمیز کردن دندان‌های خود باشید – به خصوص اگر کامپوزیت‌هایی را انتخاب کرده‌اید که راحت‌تر لکه‌دار شوند.

·       اگر سیگاری هستید – بس کنید! تنباکو یکی دیگر از علل لکه دار شدن دندان است.

مراقبت از دندان های خود اختیاری نیست: فقط به این دلیل که لبخند جدید و شگفت انگیزی دارید به این معنی نیست که باید از بهداشت دندان خود غافل شوید.

برعکس، اکنون دلیلی دارید که حتی بهتر از قبل بایستی از دندان های خود مراقبت کنید. طول عمر ونیرهای دندان شما تا حد زیادی به نحوه مراقبت از آنها و دندان های خود بستگی دارد.

نتیجه

انواع ونیرها معمولاً برای بهبود زیبایی استفاده می شود.

اگر می خواهید لبخند را اصلاح کنید، ونیرهای دندان یکی از گزینه ها هستند. شما باید بین ونیرهای پرسلن و کامپوزیت یکی را انتخاب کنید و تصمیم به بودجه شما، ظاهری که می‌خواهید به دست آورید و مدت زمانی که می‌خواهید درمان ادامه داشته باشد بستگی دارد.

توجه داشته باشید که اکثر انواع ونیر ها برای آماده سازی نیاز به برداشتن مقداری مینای دندان دارند. این بدان معنی است که دندان های شما به طور دائم تغییر کرده اند و نمی توانند به حالت قبل برگردند.

اگر در مورد تصمیم خود مطمئن نیستید، ممکن است همچنان بتوانید زیبایی دندان های خود را با درمان های کمتر تهاجمی مانند بریس، سفید کردن و ترمیم دندان به طور قابل توجهی تامین کنید.

هر تصمیمی که می‌گیرید، امیدواریم این راهنما به شما کمک کرده باشد تا در مورد اینکه کدام درمان برای شما مناسب است تصمیم بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا