دندانتان شکسته؟ چکار باید انجام دهید؟

دندان شکسته؟ چه کاری باید انجام دهید؟

دندانتان شکسته؟ آیا می دانستید که شکستگی دندان یک مشکل سلامتی بسیار شایع تر از آن چیزی است که بسیاری از مردم فکر می کنند؟ علی‌رغم اینکه دندان‌های ما به‌ویژه قوی و مقاوم هستند، هنوز هم ممکن است در اثر عوامل خارجی آسیب ببینند و بشکنند – حتی پوسیدگی دندان می‌تواند منجر به شکستگی دندان شود. اما هنگام شکستگی دندان چه باید کرد؟

این صدمات علاوه بر اینکه بسیار دردناک هستند، می توانند بدون درمان حرفه ای دندانپزشکی باعث التهاب شدید شوند و مشکلات بیشتری را به دنبال داشته باشند. دندان شکسته فقط یک مسئله زیبایی شناختی نیست – به همین دلیل مهم است که بدانید در هنگام بروز مشکل چه گزینه هایی در دسترس هستند.

علل شکستگی دندان

چه چیزی می تواند باعث شکستگی دندان شود؟ واضح‌ترین دلایل شامل گاز گرفتن یا جویدن غذاهای سفت (مانند آب نبات، تکه‌های یخ یا گاز گرفتن تصادفی هسته‌های میوه) است که می‌تواند منجر به شکستگی دندان شود. علاوه بر این، تصادفات (از جمله آسیب‌های ورزشی) که شامل ضربه‌های خارجی قوی است، می‌تواند باعث شکستن یکی از دندان‌های جلویی یا حتی عقبی شما شود.

معمول است که تنها یک تکه کوچک از دندان شکسته شود، که معمولاً دندان‌های جلویی را تحت تأثیر قرار می‌دهد (اما می‌تواند به سطوح جونده نوک تیز نیز آسیب برساند)، و در نتیجه دندان شکسته‌تر و زیبایی کمتری ایجاد می‌کند، که عموماً دردی ایجاد نمی‌کند.

هنگامی که یک ترک در دندان شما ظاهر می شود، آسیب می تواند کل دندان را تحت تاثیر قرار دهد: از مینای دندان گرفته تا عصب. با این حال، تشخیص زودهنگام و درمان هدفمند دندان می تواند دندان را نجات دهد. بدون مداخله دندانی، ترک به تدریج گسترش می یابد و دندان آسیب دیده دیگر نمی تواند نجات یابد. ترک ها می توانند به دلیل ساییدن دندان های شبانه عمیق تر شوند.

همچنین ممکن است دندان شما به صورت عمودی بشکند. این امر به مراقبت فوری دندان نیاز دارد زیرا با مقدار قابل توجهی درد همراه است.

یکی دیگر از دلایل شکستگی دندان، ضعیف شدن آن از داخل در اثر حفره است.

برخورد با دندان شکسته

اگر دندان شکست چه باید کرد؟ تحت هیچ شرایطی نباید دندان شکسته را بدون درمان رها کنید. ناحیه آسیب دیده حتی بیشتر در معرض پوسیدگی دندان است. ترک های درمان نشده می توانند منجر به شکستگی دندان در ریشه دندان شوند که یک وضعیت بسیار دردناک است. بنابراین در اسرع وقت بایستی به دندانپزشک مراجعه کنید: آنها می توانند راه حلی را برای ترمیم توصیه کنند که به بهترین وجه با نیازهای فردی و وضعیت سلامت شما مطابقت دارد.

ترمیم دندان شکسته

راه های ترمیم دندان شکسته چیست؟ برای شکستگی های جزئی و تراشه ها، پر کردن دندان ممکن است کافی باشد. در مورد دندان های جلویی، یک رزین کامپوزیت لایت کیور شده به ناحیه شکسته چسبانده می شود که کاملاً با رنگ طبیعی دندان ها مطابقت دارد.

در صورتی که شکاف دندان به عمق کافی برسد، درمان ریشه ضروری است. اگر حساسیت دندان، تورم یا دندان درد را تجربه کردید، احتمالاً درمان ریشه مورد نیاز است. این درمان شامل برداشتن اعصاب و پالپ دندان است. سپس کانال ریشه تمیز و مهر و موم می شود. بدون درمان فوری، عفونت (که به دلیل التهاب درمان نشده ایجاد می‌شود) می‌تواند گسترش بیشتری پیدا کند و منجر به سایر مشکلات سلامتی جدی شود.

روکش های دندانی عمدتاً در دندانپزشکی برای ترمیم دندان های شکسته جلویی استفاده می شوند زیرا نتیجه نهایی کاملاً طبیعی، زیبایی شناختی و ماندگاری طولانی (حتی تا چندین دهه) است. ونیرها را می توان از رزین کامپوزیت یا پرسلن ساخت، بسته به اندازه قطعه شکسته دندان، حدود 0.5 میلی متر از مینای دندان از سطح دندان شکسته برداشته می شود و روکش بسیار طبیعی به جای آن چسبانده می شود.

روکش های دندانی شکل رایجی برای ترمیم دندان های شکسته هستند. تاج ها را می توان از مواد مختلفی از جمله فلز، سرامیک یا چینی ساخت. آماده سازی محل روکش و ساخت سازه در لابراتوار دندانپزشکی زمان زیادی نمی برد و در عرض دو تا سه هفته می توانید با یک جایگزین کامل لبخند بزنید.

در برخی موارد، دندان شکسته قابل درمان و نجات نیست. در چنین شرایطی، دندان کشیده می شود و دندان از دست رفته با ایمپلنت دندانی جایگزین می شود که کاملاً با دندان های اصلی مطابقت دارد. در طول عمل کاشت دندان، ریشه دندان مصنوعی باید به طور کامل در استخوان فک ادغام شود و این روند بهبودی ممکن است چندین ماه طول بکشد. نتیجه نهایی با این حال، جایگزینی پایدار و طبیعی دندان برای مادام العمر است.

هر چه درمان دندان شکسته را بیشتر به تعویق بیندازید، خطر عفونت و احتمال از دست دادن دائمی دندان داده شده بیشتر می شود.

اگربا مشکل دندان شکسته مواجه هستید، لطفا با مطب دندانپزشکی ما تماس بگیرید. متخصصان ما به تمام سوالات شما پاسخ خواهند داد و توصیه های شخصی را برای کمک به شما در یافتن بهترین راه حل برای نیازهای خود ارائه می دهند.